civilisačního tím, že analysovala hlavní součinitele její, prapříčiny historického dění; stavě namnoze na základech starších myslitelů, vytknul otec kritiky so· ciologické slavným způsobem prvopočáteční síly, jejichž součinem jest sám proces dějinný. V proslulém úvodě k ,;Dějinám anglické literatury" Taine ostře vyznačil tyto tři podstatné složky: pl é m ě (la race) , pro s tře d í (le milieu) a dob u (le mo· mj:lnt). PIe m e n e m nazývá vrozené a dědičné disposice, jež člověk přináší s sebou na svět, a jež obyčejně jsou sloučeny s různostmi vyznačenými v povaze a v tělesné stavbě; jsou to vlastnosti nejtrvalejší. Pro s tře dím sluje Tainovi souhrn· příčin fysických, politických a společenských, které v plemeni během času vytvářejí nové city, náklonnosti a schopnosti, působl rušivě na rysy plemenné a značí pro národy to, co pro jednotlivce znamená výchova a zaměstnáni. Posléze přistupuje mocný vliv dob y: předchozí vývoj působí silně na dění následující, předchůdce určuje svého nástupce, předkové rozhodují o potomcích, tradice jest mohutnou, ač neuvědomělou silou historického dění. Na těchto teoretic~ých základech filosofie společenské a dějinné, jež byl opětovně vyložil deduktivně, Taine zbudoval svou metodu kritiky sociologické, o níž tvrdí, že se ubírá cestou indukční; jeho žáci prohloubili a doplnili zásady mistrovy a namnoze je přizpůsobili zvláštním potřebám studia literárního. Cílem zůstalo však to, co si odvážný auktor "Dějin anglické literatury" byl vytkl: dospěti studiem literatur k zbudování duševních dějin a kráčeti k poznání psychologických zákonů, od nichž závisí události, čili shrnuto pyšnou formuli Tainovou: najíti v dějinách písemnictví jednoho národa jeho celou duši. 54