"Vesuického romáuu" jest to příchod na Ještěd, kttlrý přinesl mimo znamenité obohacení látkové též rozšířeni oblasti názorové a citové, ano i zralost života smyslového. Nového tohoto obratu nebylo by lze plně postihnouti, kdyby životopisný kritik nestopoval současně soukromého a důvěrného života spisovatelčina. Dle všech přístupných dokladů vysleduje cesty její erotiky od dívčich let po vstup do manželství- a od tragedie mateřství po úplné ochlazení k choti, od styků s Nerudou po přísnou resignaci. Seznámí se s rozšiřováním jejího obzoru náboženského, filosofického i mravního, s její činností feministickou, s jejím působením veřejným; o všem tom povědí kritikovi netoliko básnířčiny spisy, vyšetřované s hledisk nejrůznějších, ale i dokumenty veřejné a projevy současníků; drobné vzpomínky na styk se Světlou, poznámky o jeji domácnosti doceH obraz, dodávajíce mu barvitosti. Těmito cestami dospěje kritik až tam, kde u spisovatelky nadchází umělecké ochabnutí, které má nemenší psychologickou zajímavost než časný rozpuk nadání, neboť tehdy vystupují některé hlavní rysy povahové i umělecké zvláště zřetelně. Kritik pokusí se vyložiti podmínky tohoto rozkladu nadání, změnu zásadních názorů o tendenci v umění, přesunutí k jiné skupině literární, zároveň i obdobný převrat v ně· kdejší skupině Májové. Kritik opět shromáždí kolem spisovatelky její napodobitele a žáky, vyšetH její vliv slovesný a společenský a nezapomene přezkoumati výsledky své tím, že všimne si též literárních od· púrců, kritické reakce, hlasů odmítavých. Čím se spisovatel upřímněji ve svém díle vyzpovídal, čím zanechal hojnější paměti, deníky, dopisy, čím více o něm po\ddají vzpomínky přátel a nepřátel, čím důkladněji prozkoumána jeho doba, rodina, okoli, 47