uměleckého díla, naopak svádějí jcdnak k mírnému relativismu, jednak dokonce k požitkářskému indiferentismu: pochopíme-Ii každé dílo jakožto historicky podmíněný projev osobnosti, promineme mu vše, co by se našemu estetickému soudu mohlo jeviti vadou neb omylcm, smíi"íme se s ním, zbavíme se slovem možnosti vysloviti se přesně o jeho hodnotě. Životopisný kritik míní namalovati podobiznu au ktora, jehož dílo vykládá a počíná si proto namnoze jako výtvarný portretista. Povšimne si především jeho fysické osobnosti a zkoumá, zda stavba těla, ráz fysiognomie, případně i útvar rukou nepoučují o plemenném původě, o způsobě života neb i o povaze svého nositele; soustavně vedená ikonografie byla b.y tu vítanou pomůckou - podobizny B. Němcové, časově seřazené, vypravují výmluvně nejen o básnířčin)'ch osudech, ale i odrazech těchto osudů v její duši. Kořeny osobnosti spisovatelovy shledávají se pak v půdč a v plemeni, odkudž byl vzešel. Chceme-Ii na př. plně porozuměti individualitě K. Světlé ` volím úmyslně básnířku, u níž osud a dílo se dokonale shodují - nesmíme spustiti se zřetele jejího rodiště, obchodnické vrstvy Starého města pražského s jeho sociální uzavřeností, s trvalými tradicemi náboženskými i mravními, se stálými vlivy sousedících odnárodnělých' patriciů i s nepřetržitým přílivem čerstvé krve lidové vyvstanou nám před zraky. V tomto hromadném prostředí rýsuje se celek užší, rod K. Světlé, jejž lze sledovati velmi podrobně a poučně. Známe vedle obou rodičů jejích i předky po meči a po přeslici s jejich výraznými různostmi plemene, národnosti i náboženství; spisovatelka naznačila sama, co zdčdila po rodičích i. pradědech v nadání, v pO,va.ze, v temperamentu. Rodinný rys 45