Typickému Francouzi Boileauovi nechtěl a nemohl vorozuměti typický Němec G o t t h o I d E f r a i m Les s ing (1729-81), ač i on byl kritik dogmatický a zastával rovněž krasovědu klasicistikou. Lessing byl bohatá povaha pruukého temperamentu; břitký rozum a ostrý vtip vyznačovaly tohoto důsledného osvícence a žáka Voltairova; učenec se v něm pojil s básníkem, kritik s bohoslovcem, filosof s dramatikem; průzračný, názorný, obrazný sloh, svérázně osobitý v každém řádku, činí i malé odborně učenecké úvahy Lessingovy uměleckými díly. Lessingovy osvobozujíci činy kritické posvěceny byly zvýšeni úrovně německé literatury a jejímu očištěni od cizáctvi, pedantičnosti a břídilství; z nich "Briefe die neueste Literatur betreffend" (1759) jsou nejproslulejší - zde i jinde u Lessinga jest plodná kritika nerozlučně spiata s říznou polemikou. Kromě menšich úvah o bajce a epigramu, kde v duchu přísně klasicistském provádi tříděni literárnich druhů, jest hlavním teoretickým dílem Lessingovým "Laokoon oder iiber die Grenzen der Malerei und der Poesie" (1766), svérázná to směs starožitnické i literární empirie a krasovědné spekulace: Lessing rozlišil tu předně oblast malířství a básnictví, vyloučil mrtvý popis z poesie, odmítl doktriny francouzských výtvarných kritiků a stanovil plastický a souladný ideál řectví, který je mu zároveň ideálem vyrovnaného, uceleného lidství. "Die Hamburgische Dramaturgie" (1767) od drobného boje proti domácí prostřednosti a francouzskému lžiklasicismu na divadle povznáší se k estetice tragedie v duchu Aristotelově i ve směru Sofoklově, leč bez ztrnulého doktrinářství dogmatiků při dvoře Ludvíka XIV. Lessing oceňuje tu poprvé význam Shakespearův, klestí cestu národnímu dramatu německému,