dějinný význam Josefa Durdíka, jehož přísný herbartovský dogmatism vyvedl naše písemnictví z bludů zásad mladoněmeckých a z polokultury novinářské. První velký kritik esteticko-dogmatický, jenž se zaskvčl obecnou slávou, byl v XVII. věku Mi-k uláš Boileau Despréaux (1636-1711) a to plným právem. Byl Pařížanem rodem, výchovou i vkusem; vždy projevoval povahu střízlivého a jasného měšťáka, ale pi"i tom skrýval se v příteli Moliěrově, Lafontainově a Racinově rozený umělec se vzácným smyslem pro formu a pronikavý myslitel ze školy Descartesovy. Boileau, prostředni básník a břitký kritik, proslul nejprve jako řízný satirik, který bral na mušku cizáckou nepravdivost a nepřirozenou strojenost, zavládajicí ve francouzském písemnictvi předklasickém. Kladné své zásady Boileau vyložil v památné "Art poétique" (1674), bibli to klasicismu, jíž podle Horatia dal veršovanou formu a kterou rozdělil na čtyři knihy. Též Boileauovi jsou Aristoteles a Horatius svrchovanými auktoritami, ale vyšší instanci než klasický starověk jest mu rozum, pojatý po descartesovsku. Krásno jest výtvorem rozumu, leč neni krásy mimo pravdu a není pravdy mimo přírodu. Boileau však nedospívá k naturalismu, nýbrž připouští jen, aby z přírody bylo napodobováno to, co je typické a rozumné, a tak hlásá jakýsi ryze francouzský, osvícený, jasný realism, o němž jest přesvědčen, že se úplně shoduje se zásadami a vzory klasickými. Boileau vztyčil umění svého národa vysoký cil a obdivuhodně .sloučil vkus francouzský s kultem antiky. Zásad svých hájil a prováděl je s pravou dogmatičnosti: zříci se správných norem a klasických vzorů bylo v očích Boileauových sOllznačno s opuštěním rozumu i vkusu.