Leč umělecký vůdčí ideál nebývá vždy spatřován pouzc v řecko·římském starověku; také určitá období moderního vývoje slovesného bývají občas povyšována na doby klasické, a novověcí spisovatelé platívají za nepřekonatelné mistry. Jmenovitě ve Francií pohlížejí tradicionalisté takto na "velké století" Ludvíka XIV., uprostřed romantiků Desiré Nisard, za vlády naturalismu Ferdinand Brunetiere ukazují k XVII. věku jako k ideálu myšlení, tvorby i formy a měří soudobou literaturu přísně hodnotami dohy Pascalovy, Racinovy a Lafontainovy. V Nčmecku přisuzuje se podobné auktoritativní místo výmarskému klasicismu: díla Goethova a Schillerova, hlavně z období jich. společného působení, kdy studiem antiky a filosofickým prohloubením dospěli oba slohu typického, prohlašují se za závazné vzory trvalé ceny. V dějinách literárních není vzácností případ, že spisovatel, jenž původně byl odsuzován jako rušitel všech pravidel a jako odpúrce veškerého ideálu klasi· ckého, stane se posléze sám klasikem a poskytuje mÍadším generacím svými díly soustavu nov)'eh zákonů a norem; tato paradoxní čest, jíž se za romantiky dostalo Shakespearovi, stává se za našich dnů vždy vydatněji údělem Flaubcrtovým. Veškeré úsilí dogmatického kritika směřuje k tomu, aby si opatřil dokonalý soubor estetických pravidel, dle kterých možno hodnotiti díla básnická, jakýsi krasovědný, obecně platný zákoník, před jehož soudnou stolici poháněni jsou spisovatelé a jejich v)'tvory. Předpisy obsažené v tomto estetickém kodexu~ mají platnost normativní, neboť kritický soudce na rozdíl od posuzova tele historického se netáže po podmínkách, z nichž slovesné dílo vzniklo, nýbrž vyšetřuje toliko, zda vyhovuje podIilínkám, které ukládají 35