k tomu, aby zjistil, pokud spisovatelé skutečně šetři těchto zásad a aby jim kladl je co nejdůrazněíi na srdce. Vše to hoví jasnému, sti"ízlivému, přímočarému duchu francouzskému, a tak klasicism s prlivodní kritikou dogmaticky krasově dnou jest povýšen na národně kulturní směr francouzský ve "velkém století" a z tohoto středu rozšíří se po celé Evropě, kdež až do doby romantické literaturu neobmezeně ovládá. Leč ani romantika neučiní konec Jeho panování. Občas provedou jeho obnovu duchové karakteristi· cky francouzští, kteří usilují o tradiění záchranu hod· not národně myšlenkových. Mimo hranice francouzské dochází estetický dogmatism (někdy zbaven klasicistské příchuti) vzkříšení zprJ.vidla tehdy, když v literatuře pronikají vítězně tendence rozumové, a když umění jest ochotno poslouchati předpisů vědy neh filosofie. V podobě velmi zkalené dochován jest krasovědný dogmatism v běžných projevech rázu spíše novinářského než uměleckého, které platí za kritik,u v obecném slova smyslu; referent mluvě o knize neb divadle prostě vyjadřuje svou libost neb nelibost, při čemž opirává své soudy o všeobecně uznaná pravidla uměleckého krásna, neb o shodu posuzovaných děl s výtvory pokládanými za klasické. Někdy, mluví-li se o literární kritice, míní se právě jen tato kritika dogmaticko-estetická, jež také vývojově stojí v řadě přední; dogmatičtí soudcové estetičtí zahajují zhusta v národě svém kritiku vyššího slohu, Boileau ve Francii, Lessing v Německu, Josef Durdík u nás. Předpokladem kritiky krasovědné vůbec jest este· tika; tato dává teoretické východisko praksi kritikově. Kritik se táže především, proč se mu literární dílo líbí (-;i nelíbí a hledá důvody svého dojmu v urči-