podobný jest postup, jde-Ii o díla anonymní, 1. j. taková, jež z minulosti jsou dochována bez udání jména auktorova. Tu filologický kritik především rozbírá všecka svědectví, na nichž tradice o době vzniku a o auktorství příslušného díla se zakládá; odmítá svědectví nesprávná, kdežto ostatní ověřuje novými doklady. Na to přistupuje k dílu samému, aby vyšetřil, pokud zásobou slovní a mluvnický'm rázem, pokud obsahem a historickými vztahy, jmenovitě však pokud slohem a komposicí hodí se k auktoru, lk době, jimž jest přičítáno. Někdy nemúže ani sehe bystřejší kritik dospěti dále než k výsledku negativnímu, t. j. k dúkazu, že bylo souzeno nesprávně bud' o auktorství neb i o době vzniku pHslušné památky. Mnohem tíž jest podstoupiti doplňovací práci kladnou čili zjistiti, kdo dílo skutečně napsal a kdy je napsal; tu staví se kritika pramenů i svědectví, mluvnický i historický rozbor, studium slohu i komposice do služeb nejtěžších otázek filologických ř a proto se tato kombinační činnost nazývá někdy k rit i k o u v y Š šína rozdíl od zmíněné kritiky nižší nebolitekstové. Sem náleží na př. soubor nesnadných otázek, dotýkajících se pravosti a chronologie dialogů Platonových, důležitý stejně pro dějiny řeckého písemnictví jako řecké filosofie. Velmi případně mluví tu někteří uěenci o kritice in d i v' i d u á I n í, neboť konečnÝ'ID úkolem jejím jest proniknouti k osobnosti určitého spisovatele a přiřknouti mu určité místo hlavně na základě individuálních znaků slohových. Život i duchovní vědy poučují nás všaí{ vždy znovu, že poměr osobnosti a díla bývá na mnoze zastřen rouškou tajemství, a že pouze neobyčejný stupeň bystrozraku duševědného může neomylně usuzovati z výtvoru na tvůrce.