trpící stvoření. V obou případech setkáváme se se zástupci kritiky mor a I i s in í a n á h 0žen s k é, která soudí díla slovesná dle toho, jak svými názory působí k vývoji mravní kázně, náboženské opravdovosti, národního pokroku. Tento druh kritiky, na hony vzdálený od odborného studia literárního, 'Působívá často zvláště vlivuplně na společenský a kulturní život. V příkrém protikladu k moralistním posuzovatelům slovesných děl stojí literární požitkáři a labužníci. Nechtějí báseň, knihu, divadlo ani vykládati ani uváděti v souvislost s ostatní kulturou, ani čerpati z nich mravní pobídku; jde jim pouze o dojem smyslů a o hru intelektu. I Máchův "Máj" bude jim něcím podobným jako krásná žena, rozkošná květina, půvabná vása; oddají se mu zcela a mluvíce o něm. nebudou pronášeti soudú, nýbrž vyprávěti o svých dojmech a to tak, aby sami vzbudili dojmy obdobné. J sou to představitelé kritiky i m p r e s s i o n i s ti ck é, která nechce býti ani vědou, ani methodou, nýbrž jen literárním um čním. Tyto hlavní druhy kritiky mají své zástupce stejně mezi spisovateli odbornč vzdělanými, jimž jest kritická činnost životním povoláním a posláním, jako mezi novinářskými zpravodaji, kteří stručně, narychlo a příležitostně pro běžnou informaci obecenstva referují o písemnictví. Výklad o druzích a metodách kritiky jest předmětem tčchto kapitol; od jednodušších drůhů chceme postupovati k genrům složitějším a tím zároveň bude dodržen také do jisté míry sled chronologický. Při každé skupině míním:e karakterisovati její nejvýznačnější představitele v modernich literaturách evropských; stručný obraz vývoje české kritiky vyplní kapitolu zá věrečnou.