\'idla - tato její činnost zdá se primo vražednou každému čistě uměleckému pojetí, každému pravému básnickému vznětu. Nepřátelský dualism, zející meZI tvořením i vnímáním básnického díla a mezi kritickým soudem o něm, zůstává potud nepřeklenutelným, pokud očekáváme od zabývání se poesií a literaturou vůbec toliko potěšení a rozkoš; není dojista náhodou, že krajní požitkáři umělečtí v XIX. století popřeli rozhodně nutnost, ba možnost kritiky vůbec. Jakmile však př·ipustíme, že výtvory slovesné nemají nás pouze baviti a blažiti, n:i'brž poskytovati nám hlubší pohled do dílny lidského ducha, objasňovati nám ústrojenství společnosti, vzdělávati naše porozuměn, dějinám a životu; jakmile si uvědomíme, že knihaí báselI, drama nejsou libovolnými plody šťastné náhody, nýbrž výsledkem procesů a vztahů řízených zákony; jakmile přiznáme možnost, neb i prospěšnost studia literárního - přestává býti kritika nepřítelkyní poesie a vstupuje do jejích služeb, aby upravovala cestu správnějšímu, jasnějšímu a bohatšímu chápání slovesnosti. Pojmeme-li kritiku v tomto smyslu, pochopíme rázem, že kritisovati t. j. pronášeti zdůvodněné soudy o způsobě, hodnotě a vnitřní souvislosti děl literárních, není libovolným projevem chvilkového dojmu, osobního zaujetí neb nahodilého rozmarů, nýbrž vážným úkonem činnosti naukové. U národu s pokročilou kulturou slovesnou ozývá se vždy znovu zásadní spor o to, zda kritika jest vědou či uměním. K této složité otázce sotva kdy bude nalezena odpověď jednoznačná a obecně platná. Nelze zajisté popříti, že vnímání, pronikání a prožití díla básnického pl'cdpokládá určitý stupeň umělecké vlohy, 9