ÚVOD. K básnictví, k literatuře, k 'slovesnému umění př'istupuje valná většina čtenářú s radostnou důvěrou, se srdečnou láskou, ba se zbožnosti; škola i kniha, běžná tradice a hlavně vnitřní potřeba vychovaly tento vztah, jemuž nedovede ublížiti ani občasné zklamání, provázející bezděky čtení děl literárních. Bylo by však příliš smělé, kdybychom se odvážili tvrditi, že podohnéc'ity,phovají i vzdělaní čtenáři ke kritice, jež bývá občas, nk"zývána nevlastní sestrou poesie neb blahosklonně poctívána hodností desáté Musy. Právě naopak: často ti, kdož se honosí, že milují poesii a písemnictví' vůbec láskou zvláště hlubokou a vroucí; hledívají na kritiku a snad ještě více na kritiky s patra. Básníci sami pociťují k ní odpor téměř pudový. Největší básník světový Goethe, mezi jehož pozdními statěmi najde se nejedna úvaha, plná povznesené moudrosti kritické, napsal v mladosti pověstný verš: .,Zabte toho psa, jest to reeensent!" Z básní Jaroslava Vrchlického, jehož neobyčejná kultura slovesná projevila se hoj 7