Pak přijímá na zamlžených horách českých Krkonoš, na písčitém břehu poněmčeného moře na severu zcela konkrétní poselství smrti: "Vln osm nemůže zmoci Č devátá vezme tě v plen! - Devátá vlna smete Ř II čím osm' hrálo si, - devátá vlna nese, - však živé nenosí, - devátá vlna zavře - mdlá' ústa na věky. A upíráš své oči - na moře bezděky." Vzpomínka na ztracený domov a mrtvé rodiče, nekrologický pozdrav velkým nebožtíkům, loučení se s dary přírody, náhle znovu opojné, toto vše pomáhá tomu, aby smrt rostla před básníkovými zraky v podobě srostité, velká, nikoliv však děsivá. 'Básník vzpomíná na svého poutníka Mora a beře jeho hůl do ruky. Mimoděk připomíná závěr Máchova Máje o poutníku, jenž "zachází za onou v obzoru skalinou". Jmenuje ji literárně a seversky: Thule. Ale 14. máje 1931 jsme měli zvěděti její název zeměpisný: byly ty barevné útesy ostrova Lopudu v modrém Jaderském moři. Z četných slov, jež byla pronesena li napsána po smrti Viktora Dyka, nejpregnantněji zní věty jiného českého poutníka k Absolutnu, básníka Jaroslava Durycha: "Odešel básník, jehož verš měl vůli ocele, vznešenost bronzu a zvuk zvonu. Odešel poslední rytíř českého ducha, poslední věrný. Odešel člověk, který ze všech nejlépe a nejvíce miloval vlast. Smrt ho nala, ne starajíc se o nás." Úsudek ten, ač má patos projevů nad hrohem, postihuje jádro a smysl složité osobnosti Dykovy, to, co bylo jedinečné a nenapodobitelné na suhtilním lyriku, na hledači nových cest v románové psychologii, na neunavném experimentátorq dramatickém: vysoký mrs ••.. lJÍ rod a řád Viktora Dyka, jeho výhradnou službu nároonímu ideálu, hásnický karakter mistra českého slova. Nikdo z jeho druhů netkvěl tak pevně ve své dohě, nikdo ji nepřerostl do té míry, jako Viktor Dyk, básník rytířllký. 31