konec konců potřeby vnucovat se. •• Vzpomeňme, že Kcela podobně mluvili o svých zkušenostech s Národ· ním divadlem dramatikové-básníci starších generací, Zeyer a Vrchlický, kteří rovněž nedovedli pochopiti, že národ vystavěl divadlo sobě, nikoliv však svým básníkům., Z mladistvé prósy Dykovy, která vykazuje samostatný Ilvazeček již v autorově roce čtyřiadvacátém, náležejí budoucnosti spíše povídky než romány. Ve sbírkách "Hučí jez a jiná prósa", "Písně o vrbě" a "Příhody'" k nimž později přibyl formově sourodý sešitek "Zlý vítr" a pohrobně "Mladost", čteme short stories nevelkého rozsahu, psychologicky prohloubené, kde v trpkých příbězích lásky a nevěry, přátelství, osamocení, zrady a odpuštění proniká paradoxnost lidské povahy a lidského osudu. Na erotiku, zbavenou skoro vesměs smyslného přízvuku, padá zpravidla' stín marnosti, a .mrt, věrná ale nelítostná spolupracovnice života, rozfukuje ledovým svým dechem iluse, které si jako barevné závoje utkal člověk kolem své existence. A přece v těchto "povídkách o zločinech a povídkách o mrtvých" není, přes každodennost jejich námětů, pranic banál· l1ího.: pastelová kresba a střídmé nanešené lehounké barvy odňaly v ruce mladého mistra novelisty všednosti její tíhu a lhostejnost reality. Z osnovaného románového cyklu "Akta působnosti Čertova Kopyta" byly provedeny jen dva díly, "Prosinec" a "Konec Hackenschmidův", pro historika sice dokumenty prvního řádu, ale umělecky knihy nevyzrálé a chaotické. V sypkém rámci studentských kronik s romanesknimi efekty, v nichž kritika odhalila ohlasy románových děl Victora Huga, předvádí spisovatel zajímavé typy mladých mužů a žen, kteří prožívají na sklonku století vzpla. nutí a dohasínání národně politické revoluce, odnáše· jíce si z tohoto boje nezacelenou jízvu v duši. Na impresionisticky načrtnutém pozadí se su~estivními jednotlivostmi se rozvíjí zcela zvláštní, značně nesourodé podár:aí, tu sžíravě kritické, onde nadnešeně pathetické ve zvláštním oparu elegické přecitlivělosti, která Ile podivně obráží od burlesky studentských šprýmů, provázejících nekonečné diskuse s problematikou zhusta 19