volné jeviště", které ze Strindbergových popudů rozvila německá Moderna a jež v kruhu "Moderní revue" u nás došly ohlasu. Ale z těchto proverbů a monologů, které básník sám nazval případně "tragikomediemi", nehlásí se snad psychický naturalismus, nýbrž naopak stylisační úsilí, nevyhýbající se ani schematisaci. Scénické postavy Dykovy nekypí individuálním životem a až na feerického "Kouzelníka", o němž básník pracoval mezi dvacátým a dvaadvacátým rokem, nepřetékají lyrismem; jsou namnoze jen mluvčími funkcí, symboly ideí, odosobněnými hráči v dialektických partiích, jaké vášnivý šachista Dyk miloval i na jevišti. Kromě stálého "koketo&í s koncem" upozorňoval sám v nich dodatečně se !Zvláštním důrazem na "protest proti omezeným obzorům a nízkému stropu nad hlavou, na živou a neutuchající snahu překonati citovou i rozumovou malost··.1 To činí zajímavými i jeho scénické drobnůstky, jako "Episodu'" "Smuteční hostinu" a "Premieru'" kde dovedl do nejmenšího časového i dějového prostoru směstnati nejvíce osudového obsahu h epigramatik také v dramatu. Romantické polosvětlo, mystika života a snu, soumrak paradoxní nálady cloní i pozdější hry Dykovy: k dumavému mysteriu jinošství, "Kouzelníku", přibyl nedlouho před čtyřicítkou dramatický rozbor snu a jeho osudového dosahu "Veliký Mág" a o pět let později slunná satira na životní malost v rámci polobáchorkové veselohry z české vesnice "Ondřej a drak"; v pozdním "Zapomnětlivém" se pohádkové a realistické, burleskní a obrazné prvky neshlukly v ucelený tvar. Ale z chmurných, nízko visících mračen se u Dyka dramatika vždycky blýská: ostrým chladem osvětluje vybroušený aforismus situaci; postavy seskupeně paralelné tvoří partnery dialektického zápasu, jehož zbraněmi jsou dialogy, vypointované epigramaticky, a stichomythie, potlačující zbytečná mezivětí; ne neprávem si vzpomněl pronikavý znalec sta:rého i nového divadla při Dykových hrách na primitivismus loutkových her, na něž zvláště nedoceněný "Ondřej a drak" zcela vědomě navazuje. Dvě z velkých dramatických skladeb Dykových mají historickou látku a obě váží ji z epoch, které měly 16