ve svých posledních a nejzávažnějších svých románech se představili přece jen jako příslušníci a mluvčí b~ržoasie s tím závažným rozdílem, že hloubavý a výmluvný problematik Simáček stále přemítá, stejně figurami jako diskusí, o úpadku měšťanstva a o možnostech jeho omlazení. Simáčkovy veršované oslavy práce a dělnictva, které se skrovným rozletem doprovázejí a vlastně chronologicky předcházejí jeho povídkové a dramatické obrázky z cukrovarského života, spojují notu meditativní se soucitným genrovým realismem, a vyznavač literární tradice, jakým zůstal vždy autor sbírek "Z kroniky chudých" a "Na záletech", mohl se právem hlásiti k Vrchlickému, z něhož na svou obranu opětovně citoval verš kdysi proslulý: "Kus mého srdce v davu tom se třese." Vedle abstraktní a mnohomluvné apotheosy Práce jako daru boží lásky, bez něhož by svět neobstál, převládá tu sentimentálně položený kontrast chudoby a bohatství, bídy a blahobytu, doložený na genrových postavách z dolu a strojovny, kotelny a lomu, při čemž již kmitne význačný motiv šimáčkovský o démonické moci strojů nad dělníkem; ježto náměty jsou namnoze vyváženy z českoněmeckého pomezí, velebí básník své proletářské hrdiny jako zákopníky jazyka a národností. Jako v Simáčkových povídkách, není ani v jeho dělnických genrech a baladách konfliktů třídních a vlastní problematiky sociální; v dlouhé meditativní skladbě pozdější "Na chudých svět stojí" vyvrací jméno za jménem, na· uky moderních od Owena a Saint Simona po Lassalla, aby, podobně jako jeho vrstevník Mužík, hájil křesťanské řešení společenské otázky a v optimistickém utopismu prohlašoval: "Já mizení znm Moci, té kruté, železné. a slyším v boji chudých již zvuky vítězné. 68