ván primo za prototyp této skupiny; mene správně voleny jeho pseudonymní "Písně z práce" za zvláště karakteristické pro jeho genrovou tvorbu: jsou to skutečné písně ("Rollenlieder"), které skladatel vkládá do úst postavám ze světa pracovního. Pro názor o sociálních otázkách jsou tu dva karakteristické rysy, jimž Klášterský zůstal i později věren. Nerozlišuje práci podle hospodářsko-výrohních poměrů a nechce viděti ve vrozeném optimismu rozporu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem - celá knížečka vyjadřuje radostné vědomí solidárnosti všech, kdožkoliv pracují a odtud i nadšení pro práci přinášející požehnání. Značí to jakýsi krok nazpět i vůči "Lešetínskému kováři", jestliže se zcela stejně hodnotí práce samostatného živnostníka jako činnost továrního dělníka neb strojvůdce ve službě veřejné, a jistě hyl v této době životní pravdě blíže Klášterského mistr Sládek, jestliže do "Modlitby dělnické" vkládal vzdornou žízeň sociální spravedlnosti, než jeho žák, který v "Modlitbě dělníka" prosil jen za rovnou sílu pro všecky pracovníky bez rozdílu. Antonín Klášterský napsal později (zvláště v "Pražských motivech" a v cyklu "Několik písní z práce", v knize "Cestou podle moře") několik zralejších a jadrnějších sociálních motivů, kde se zamyslil jmenovitě nad tvrdou osudovostí strojů, které živí a zároveň ničí dělníka, ale jeho elegický kvietismus nedopustil, aby sociální otázky a rozpory vyrušily ho z uměle vybudované a žárlivě střežené soukromé i rodinné pohody citového a často přecitlivělého vychutnavače skromných darů harmonického života, svorného to ideálu českého měštanstva hluboko do let devadesátých. Jak reflexivní lyrika, zabraná do obecných otázek veřejného života a sociální skutečnosti, tak básnictví genrové, popisující drobné fakty a nepatrné zjevy všedního světa, jest zároveň projevem společenského zá 66