nou, dějinnou a výtvarnickou dekoraci a symboliku; byli méně akademičtí a mnohem civilnější. Avšak jeho meditativní stránka jim učarovala i se svou převahou rétoriky nad melodičností a metafory nad ostře konkretním postřehem. Rozpřádali do široka reflexe o životě a smrti, lásce a samotě, vlasti a dějinách, společnosti a Bohu a zvláště v těchto kontemplacích sociálních i náboženských projevovali, jak citlivě naslouchají hlasu doby a jak se propracovávají od pouhé sentimentální soustrasti s trpícími a ujařmenými členy společenského celku k úvaze myšlenkové i kterak zachraňují živý vztah k Bohu z trosek dětské víry a z povrchní změti agnostického svobodomyslnictví. Za celou tuto skupinu, více méně epigonskou, stůj zde její zvláště opravdový člen skrovných životních úspěchů, August Eugen Mužík, jejž stihl krušný osud: skutečný básník veřejného svědomí a útlého sociálního smyslu utkvěl v paměti svých vrstevníků jako autor hlaholných vlasteneckých, národně dělnických, husitských a sokolských epištol veršem; ač si přál býti pokračovatelem "hlasů v poušti", přece se nenadál, že za tuto ctižádost budou nadobro zapomenuty jeho "sonety samotáře". Dvojí sociální rozpor znepokojoval a skličoval postupně kolektivní cítění Mužíkovo, které jen výjimkou zhutnělo v určitější společenskou myšlenku. Potomek selského rodu hlásí se znovu důsledně k svému původu, spatřuje lid výhradně ve venkovském zemědělci, oslavuje práci stále v symbolech rolníkova díla na zděděné roli a nazývá svou význačnou knihu hásnickou ~arakte. risticky "Květy polní". Myslí však méně na sedláka· zemana s jeho rodovou pýchou a bezpečnou usedlostí, než na lopotu a často bídu drobného chalupníka neb ná· jemného venkovského dělníka, jemuž kyne "hlad a bída vraždivá, mozol, mošna žebrácká, groš, jejž kdos v ni 62