v své hrudi měj si, jakou sám chceš, víru." "Ó žíti jako národ volný, který sám určuje si dějinami dráhu, se moci rozmáchnout od svého prahu a moci na vše rozletět še směry; mít syny reky, reků matky dcery, jíst volně vždy chléb, pít krásy vláhu, v klas vidět růsti každou zdravou snahu, v den vidět růsti každý soumrak šerý!" Básník se nezmiňuje ani o politické formě samostatnosti národní, ani nenaznačuje budoucího vztahu kmenových částí národního tělesa k sobě a celku, k sousedům pokrevným i nepřátelským - těchto politických realit nesmíme od něho očekávati. Zato se vrací stále k požadavku a naději klidného zabezpečení v pocitu jistoty, která by spínala pokolení a dědila se v nich ( proti hrdinským ideálům Nerudovým, Sládkovým, Če. chovým, hlásá spíše ideály občanské s přízvukem kvietismu. Ačkoliv se opětovně obrací proti historismu, přece se hlásí k programu státoprávnímu i s blouzně· ním o svatováclavské koruně a třeba se s důrazem ozývá proti jakýmkoliv ústupkům územním, opakuje v duchu energetického posivitismu se Sládkem a Kol· lárem odpor proti vlastenectví teritoriálnímu. Jestliže po stránce výrazové mohly "Hlasy v poušti" rušiti svou uče· nou, mnohdy zbytečnou a namnoze násilnou dekorací kosmopolitickou a citově zoufalými žalobami, nářky a kletbami do přítomnosti a jejích nositelů, mohly naopak hověti náladě vrstevníků stálým důrazem na čino. rodou energii a odvahu ke skutku a pak naléhavou výmluvností svého demokratismu ("ty srdce mého lidu, váso zlatá!"). I zde, ve stálém střídání politické skepse a politické víry, se projevuje spíše náladový cit než dů· 57