žehnej každé ruce dělné, žehnej každé práci pravé. Nechcem křivdy, chcem být čisti, z práce jen at chléb nám vzrostá, v potu chcem svou skývu jísti, jenom at je slzí prostá! Ty, zdroj lásky, u Tvých nohou, my, Tvé dítky, všichni s všemi, ty, Bůh jeden nad oblohou, a my bratři na té zemi!" Této perspektivě zůstává pak J. V. Sládek věren až do konce svých dnů, pokud se dotýká otázek veřejných, z nichž ho více zajímá stránka sociální než politická. Zaujat přemítáním o věčnosti a Bohu, neztrácí přece zájmu o to, pokud se na zemi uskutečňuje spravedlnost, jaké žádá vůle boží a zákon evangelia. S uspokojením pozoruje, že stav selský, jehož třídnímu hnutí agrárnímu se na konec (v "Nových selských písních") stává pro· gramním pěvcem, se domáhá uvědoměle práv pro sebe; bolestně však zjišťuje, že se stále nedostává spravedl. nosti dělnickému proletariátu. Ještě v poslední knize Sládkově, obrácené tematicky k zásvětí ("Lethe a jiné básně"), se ozývá u příležitosti odsudků a poprav revolučního proletariátu v carském Rusku přísná a příkrá výstraha bratrovrahům z caesaropapistického tábora držitelů moci na Rusi: "třeste se, třeste, až surma zazní v denr hněvu, hrůzy, ó bratrovrazi,", ale, podobně jako Sv. Čech v pozdních svých projevech, si též Sládek představuje neodvratné vítězství proletariátu ("Slyšíte, v dálce země jak duní? - To pluky pluků jsou na pochodu! - Z budoucna mrákav jdou na výsluní, - z plemene plémě, rod od národu.") bez boje a bez krve, pod bílými praporci a s palmami míru. Sociálně politická utopie tohoto pěvce dělníků a sedláků se proměňuje • 49