veřejného; jen občas tryskne v uhlazeném útvaru znělky paprsek sentimentální účasti s trpícím chuďasem. Tím významnější jest, že se v tomto období čirého a někdy až akademického umělectví Sládkova probouzí se silným vědomím odpovědnosti jeho sociální poz~r· nost, a to stejně o sedláka jako o dělnického proletáře, kteří jsou mu rovnoměrně důležitými složkami lidu. Ně· kdy užívá ještě učených a umělých symbolů, v jakých si libovali Lumírovci, mluvě o "Kyklopu divém, připoutaném k výhni, jak cetky kuje tam pro bohy lačné". Jindy však nachází prostý a hutný výraz blízký lidové písni pro věčnou práci oráčem, pro rodný erb lidu, "jímž klas potem zrozený a větev hlohu," pro správné poznání o skutečných a domnělých pánech ("Člověk pán je země - hlas však praví ve mně: - Lidí pán je Bůh"). A zpravidla se na této cestě dobírá účinné, jednoduché, pádné monumentality. Tak si sám v letech osmdesátých připravil půdu pro dvojdílný breviář českého demokratismu, "Selské písně" a "České znělky", které se staly východiskem nové tradice pro politickou a sociální lyriku českou. Sládkovo selství jest hrdě sebevědomé vůči pánům a mužně pokorné před Bohem; jeho loyalita k panovníku jest zatrpklá. Občasná vzpomínka selského poddanství zvyšuje vlastní hrdost, a vědomí rodové starobylosti se zahrocuje proti šlechtě; kult půdy, přesvědčení o významu práce o ní, pocit věrnosti dodávají stále nové síly do krušného životního zápasu. A zcela podobnou intonaci má politická meditativní lyrika Sládkova, vměstnaná po vzoru Kollárově a Šolcově do útvaru znělkového. Sládkovo občanské češství se netají ani protihistorismem. ani vědomím přirozenoprávním; oslavu jazyka a národnosti prohlubuje kultem půdy a krve, které posvětila tradice; sociální rovnost jest mu zárukou pravého národství. Nelze se však zbaviti dojmu, že pro tento střízlivý, sebe 47