V středočeské selské idyle ze žní, "Sekáči", kde se v blízkosti bouře jak přírodní, tak dějinné opakují většinou motivy z jiných básníkových děl známé s novou apotheosou sedlákovy práce o půdě a na půdě ocelí vykonávající své vlastní požehnané poslání, přibyl přece jeden myšlenkový útek v harmonickém a harmonisačním pásmu společenských ideí. Někdejší básník typicky ze· manského "Zpěvníku Jana Buriana" se staví v rozporu hospodářských dělníků a statkářů rozhodně na stranu oněch, a ač i zde doufá v mírné rozřešení konfliktu, přece jistí: "Tak dvojí vojsko proti sobě zříme   a vítězi kde budou, všichni víme. Tu moc a věhlas, zákon, spousty zbraní, pych, krása, bystrý um a bujný chtíč tam jenom spousta unavených dlaní, z nichž trčí kosa, kladivo a rýč, a přec at zpupná moc sto hradeb chystá, bouř dělných dlaní vítězstvím je jista, svým právem ubíjeným tisíc let ve věku světla opanuje svět." Důvěryplné horování o tomto "věku světla", mravní úsilí o jeho příští na zemi, idealistická snaha vyvrátiti skeptické námitky proti možnosti jeho vlády mezi námi, variují se v osmidílném kolo zpěvu, který na závěru svých dnů poslal Sv. Cech "Do světa širého". Výslovně: do světa širého, neboť zde, na rozdíl svých ostatních děl, se obrací také k cizincům, hledaje mezi nimi duchy sou· rodé a replikuje pak na námitky jednotlivých mluvčíťh různých skupin civilisačních. Po chauvinistickém impe· rialistovi se ujímá slova hlasatel mezinárodního všelid· ství; kdysi ujařmeného, ale nyní pevně zorganisovanébo proletáře ("Ale posléz dav náš němý - zahřměl, okem 44