chcem v lásce s blížním žíti, kdož, nevěřící s věrou, jdem k věčnu zemí šerou za hvězdou, která svítí nám v pochyb vlnobití -: 6, vtělit pílí ruky, co rtoma hlásáme, v šik jeden srazme pluky své známé, neznámé!" Tato závěrečná fáze básníkova myšlení, silně určovaného prvky citovými, není fází vrcholnou. Mluví k nám z ní unavený stařec, stojící již stranou života a volající především po klidu a míru; to potvrzuje i slovesný tvar jeho projevů, z nichž žádný nevyzrál ani k hutné epice, ani k dramaticky řešeným konfliktům nadhozených rozporů dialektických. Z "Modliteb k Neznámému" nic ne· svědčí o této podstatné změně základního stanoviska do té míry jako duma "Na Řípu", kde do vlasteneckopolitických úvah zaléhá motiv náboženský jen podružně, a to apostrofou věčného Tajemství, pronášenou slovy velmi příbuznými válečné "Modlitbě" z "Jitřních písní". Synthesa našeho národně politického vývoje s úzkostlivým a přece nadějným pohledem do budoucnosti jest umístěna do středu heroicky-idylické krajiny středočeské, kterou Sv. Cech považoval za svůj vlastní domov, ale co znamená více: básník ji postavil mezi dvě idyly: staroslovanskou patriarchální selanku selské demokracie a utopii všelidského sbratření, doby "příští jiných zbraní, bez bojů, jež nám byly osudem". A tu se starostlivý vlastenec zamýšlí nad palčivou otázkou poněmčeného území a nad vítězným přívalem germánského živlu do krajů kdysi českých, přívalem, který jakoby genius praotce Cecha zarazil. Plně přesvědčen o etické hodnotě 42