doucnost Slovanstva, má ráz zásadně konstruktivní; novinkou její v českém politickém básnictví jest, že k stavebnímu i obrannému dílu národnímu z hlubokého pocitu sociální spravedlnosti volá ony třídy, na něž bylo dotud většinou zapomínáno. Jak v "Jitřních", tak i v "Nových písních", z nichž ony jsou podloženy tuše· ním blízkého eyropského konfliktu válečného ("Snad zítra již spousta se snese - a národy oněmí v běse, ŕ jen krvavá zařinčí zbroj; - ne slovem, - leč kovem se rozhodne velký ten boj!"), tyto pak jistotou o naléhavém převratu sociálním ("Jen ucho skloňte k půdě kolísavé - jak výš se nese temný hluk a šum, - jak rachot v hlubinách se blíže valí - a vyplnění chystá teskným snům, - kdy společnosti krok se v bezdno sveze, řád její slétne jako z karet dům"), přidružuje Sv. Čech k vůdčím dvěma heslům Svobody a Lidskosti, jichž nedopouští házeti v koš frází, heslo třetí: Práci. Míní-li Svobodou především sebeurčení národní a Lidskostí spravedlivost, ne pouze lidumilný soucit vůči všem třídám společnosti, spojuje s oslavou, kultem a obhajobou Práce zcela zřejmě čestné řešení otázky děl· nické. Již r. 1886, před "Jitřními písněmi", zabavila mu censura v pamětním listě "Dělnictvo sobě" skoro celou výmluvnou apostrofu "Práci'" kde po odsouzení zotročujícího zotročovatele dělnické třídy zazněla nadějná výzva: ,,6 neochabuj! Vidím slavné příští: Tvá síla vítězná ovládá zem, poslední zlomky okovů tvých tříští a v čelo pne ti světa diadém. Do prachu smeteš všechnu ce tu planou, již zdobila se líných sobců dlaň, tvé mozoly se znakem šlechty stanou, 38