cích, zda jeho ohnivé horlení proti otroctví a zotročitelům dlužno pojímati spíše národnostně či sociálně. Ale tu, jako by struna, násilně vypiatá a přepiatá, praskla: na práhu posledního stařeckého údobí, které trvá necelých patnáct let, počíná Sv. Čech odvolávati všecek radikalismus, i národnostně vlastenecký, aby prohluboval a rozváděl řešení smířlivě humanitní, vystupňované v panteismus lásky a soucitu a vzdálené positivnímu křesťanství. Jest to však spíše životní únava než vystupňování myšlenkové síly; s tím souhlasí také změna výrazových prostředků básníkových: epik a malíř, inspirovaní smyslovými dojmy a tvořivou imaginací k názorným obrazům, nadobro ustupují meditativnímu pěvci, rozpřádajícímu své úvahy způsobem rétorickým. Z mladistvých děl Čechových, v nichž neodbytná představa bouře živlů i zástupů nabyla monumentálního ztělesnění, vyrostla dvě do šíře úctyhodné, čeští "Adamité" a mezinárodní "Evropa" - v obou se bouře promítá v podobě dějinné revoluce sociální. Ale ve smyslně barvitém obraze XV. stol. ustoupily třídně společenské rozpory skoro úplně do pozadí, aby na jevišti panenské přírody zaburácela prudká gesta Eeuerbachovské anthropologie pantheistického nádechu, bouřící proti každému positivnímu náboženství, a aby kontrastem k přísné šedi táborské zasvítila vyzývavou nahotou enfantinovská emancipace těla; dialektické rozpravy adamitských hrdin, tak památné ve výbojích básnické spekulace české, se celkem vyhýbají vlastní problematice společenské. Jinak v mohutném alegorickém epose "Evropa", které na vrcholu tvořivosti básníka nedávno třicetiletého vzniklo ze sňatku dvojí živelné inspirace: z Francie dolehla k němu za výbuchu Komuny moderní sociální bouře, a za plavby po Černém moři prožil hrůznou krásu bouře mořské. Syny francouzské Komuny jsou vyhoštěnci na korábě Evropa, který od francouzských břehů směřuje 34