romantika a čeho se dobrali Májovci. J. V. Sládek naopak, lidskou bytostí i básnickým výrazem prototyp českého člověka, byl ve svém vývoji zasažen mocným působením ciziny a teprve skrze ni a s její pomocí dorůstal postupně své mužné jistoty ve světě i ve vlasti a svého spojení s domácí tradicí. Ač v demokratickém cítění a ve smyslu pro osobní i hromadnou svobodu Sv. Čechovi nikterak nezadal, klonil se na rozdíl od něho ve stáří spíše ke směrům konservativním, vrátiv se jako pěvec agrární myšlenky i jako věřící křesťan k názoru svých selských předků, které Sv. Čechovi byly sice stálým postulátem, nikoliv však vnitřní zkušeností. Ve třech velikých vývojových etapách se rýsuje básnická i myšlenková dráha Sv. Čecha na pozadí své doby, jejíž vůdčí tendence obráží. V první periodě stále nových výbojů a vítězství, která se nedlouho po dosažené třicítce uzavírá skladbami shrnutými do "Nové !!bírky veršovaných prací", jest Sv. Čech inspirovaným básní· ke'm bouře v přírodě i ve společnosti; sociální revoluce minulé i přítomné doléhají na jeho básnickou pozornost jako vyvrcholení rozbouřených živlů na zemi. Druhé ob· dobí, zhruba patnáctileté, znamená uklidnění, což dokazuje i vydatná přítomnost selanek a báchorek: od současné problematiky se obrací básník k široké a zálibné malbě minulosti, kde ho však mnohem spíše poutají konflikty národní než společenské. I v politické lyrice, která neočekávaně zapadá mezi skladby, obrácené do historické dálky ueb do pohádkového snění, ustupují otázky sociální potřebám obranné a konstruktivní politiky národní, a třída dělnická, pro jejíž boj za právo a proti křivdě projevuje Sv. Čech živou sympatii, jest po· jímána jako nutný doplněk národního tělesa. Na samém závěru této doby vytryskne odpor proti útisku s ne· bývalou vášnivostí, takže se nadšení čtenáři Čechovi vůči tomuto povšechnému radikalismu ocitají v rozpa 3 33