blému, zda společenské rozpory Evropy dlužno řešiti revolucí se vší její bezohledností, či pozvolnou evoluci s ohledy humanitními. Ale při tom velice zřídka dolehla s podobně životnou názorností srostitá realita proletářstva jako právě u R. Mayera. S daleko menší konkretností než R. Mayer ve své sociální baladě vyslovil druhý vynikající člen generace, 15pojující Májovce s Ruchovci, Václav Sole, v oblíbené své formě, v Čechách nové, sociální deklamaci s chansonovým refrénem, osobní a osobitý vztah ke třídě dělnického proletariátu; sžil se s ním, aniž k němu původem náležel. Demokratismus, který ve spojení s horoucím nacionalismem slibují jeho "Zpěvy svatováclavské" ("z běd lidu strunu spletl jsem, bych lidem k soustrasti zas hnul"), jest velmi široký, neboť s oslavou selského venkova, žehnající tichým chaloupkám v duchu idylické romantiky, dovede spojiti apotheosu dělnictva. Tato "Píseň o ruce mozolné" zastírá překypující emfasí skrovný obsah myšlenkový, v němž jsou prvky sociální promíšeny s náplní národně buditelskou a oblast civilisace hmotné prostoupena živlem kultury duchovní; Solcovi běží spíše o chvalozpěv práce, než o obhajobu dělníka a o účast pracovních sil v dějinách než o jejich poměr k zaměstnavatelům - výmluvnost jest unášena citem, nikoliv myšlenkou, když V. Solc horuje v řeč· nickém slohu, k jehož průkopníkům v našem básnictví náležel: "Nad milenčino sladké obejmutí mně dražší úsilné tvé postesknutí, to vřelé, přátelské, vší šalby prosté, že ruka s rukou v jedno srdce sroste, ač z oka se mi při tom slza dere, když vidím, cítím ty tvé jízvy steré, a žes jak starý prapor rozedrána mozolná ruko, budiž zulíbána!" 24