bohatstvím snu, tuch a dohadu a pak teprve přetaveny II přetvořeny objevovaly se v komplexivním bnsnickém tvaru obrllzové vise, nebo nábo~enského hymnu. Jaroslav Vrchlický, jehož myšlenková bytost byla zatí~eml stále kalnou přísadou smyslnosti, nade všecko miloval svět, toužil s ním splynouti a v něm se rozjihnouti. Otokar Březina, který sensitivnost a smyslovost v duchovosti umělecké překonnval a ovlndal velkou kázní my~lenkovou a mravní, především miloVll1 Boha a věčnost, snaŽil se porozuměti jim, vyzpytovati jejich zákony a ~íti ve shodě s nimi. I byl Otokar Březina také osobností mravní. Proti estetickému umělectví Jaroslllva Vrchlického připočtěme, Že se v jeho myšlení a díle ozývá také sociální t6n a úsilí o společenskou spravedlnost, i změříme snadno veliký rozdil, který děli oba nejskvělejší představitele dvou generací za sebou následujídch. Je značně pravděpodobno,Že budoucnost bude trvale spojovati oba tyto básníky, z nichž starší mladšímu nikterak nechtěl porozuměti, kdeŽto Březina se snaŽil stá le vice pochopiti vývojový význam Vrchlického, kterého aspoň po strnnce výrllzové pokládal za jednoho ze svých učitelu. S vděčností, která jest znakem duchu opravdu velikých a ušlechtilých, uznával všechny své předchudce a pokorně zaznamenával vše, co kdy přijlll od tradice domácí. Není bez významu, Že se tak často vracel k ocenění osobnosti a poslání Svatopluka Čech ll, od kterého se jako skromný, veršující začátečník učil; jako Svatopluk Čech znal i Březina veliké národně-mravní poslání básníka II nasadil celý svuj ~ivot odříkavého SIlmotáře, aby tomuto poslání sIou~il; také pracovní pokorll neúnavného dělníka verše, jejím~ svědkem byla přísná poustevna mladého básníka v Nové l1íši, připomíná silně ciselujíd úsilí Čechovo. Takto se řadi vlastně Otokar Březina při všem vědomi světové mise mezi