a dal Evropě spisovatele, jakými jsou Borne, Disraeli, Brandes. Oba tyto typy, jejichž geniální smíšeninu podává Hei,ne, jsou, podle ostré Buberovy analysy, výsledkem židovské reakce proti zevním u tlaku všeho druhu, jemuž byl vystaven lsrael v galutu t. j. ve vyhnanství po rozmetání samostatného národního bytí Židd, - veškero snažení Buberovo však spěje k obnovení původního, národního karakteru židovského, nepokaženého galutem a asimilací. Národní svou psychologií, která má dno mystické a mnoho vztahd náboženských, připomíná mně Martin Buber velkého gotinského orientalistu a myslit~le Pavla de Lagarde: jako pádný autor HNěmeckých spisdH vysvobozuje i Buber národnost z pouhých znaků jazykových a vidí její podstatu především v hlasu krve, ve společenství mrtvých, živých a nezrozených a klade její těžisko do budoucnosti. Tato pevná víra v budoucnost, ba lépe řečeno, ve velkou budoucnost židovství, jež má přímo posvěcení mesiášské, činí Martina Bubera pl'íkladným prorokem. Jako u pravého proroka víra samozřejmě a bezděčně splývá s činem: Buber se chce v odporu ke kvietickému evolucionismu modernímu prudce vymknouti pozvolnému a neuniknutelnému vývoji a v hrdinském převratě přivoditi obrození prorockého, nepodmíněného, patetického židovstva, které jest pravým protikladem existence ironické, kompromisní, spokojené. Tyto Hkramáře" chce Buber v posvátném rozhorlení vyhnati ze svého chrámu, a tak celá jeho akce jest bojem za očistu židovstva, za jeho posvěcení, za jeho mravníintegritu: Buber nedopustí nikdy, aby byla synagoga postavena proti burse, a aby makléři a lichváři vedli lid israelský. Buberova analysa vůdčích znaků židovského ducha jest skvělá; že v ní není ani stín předsudku, ukazuje na př. okolnost, že Buber shledává v prakřesťanství typické rysy židovství. Vedle neobyčejnějemné a vyvinuté polarity duševní vyniká židovství především ideí vnitřní rozdvojenosti, z jejíhož tísnivého vědomí se vykupuje Žid touhou po jednotnosti, touhou tak silnou, jaké nenalezneme u druhého národa: po jednotnosti mezi členy národa, mezi národy, mezi lidstvem a vším živoucím, mezi Bohem a světem; tato idea jednoty uči,nila ze Židů největší syntetiky, z ní zrodilo se prakřesťanství, Spinozdv monism, modenú socia1ism. Ale stejnou sílu dodává židovské duši idea činu, činu nepodmíněného, hrdinského, mocného: samo židovské náboženství jest na rozdll od religiosity staroindické a na rozdll od pozdějšího ná 190