Avšak Buberova mystika není blouzněním vytdeného snílka, ŕ Martin Buber neztrácí nikdy pod nohama pevné půdy. Nevstoupil nadarmo do německé literatury redakcí sbírky sociologických monografií "Společnost": jest mistrem v rozboru jevů sociálních, vyniká bystrým zorem dějinným, osvědčil se v psychologii hromadných a ná~ rodních úkazů. Odmítá~li s věšteckým gestem přítomnost, neznačí to, že jí nerozumí: tento intuitivní psycholog náboženství a národa pronikl ji naopak příliš, aby nebyl zatoužil osvoboditi se z ní. Jako všecky pravé povahy prorocké vyniká Martin Buber úchvatným nadáním řečnickým, jež jej unáší od myšlenky k činu, a jež mění osobní zkušenost v hromadný podnět: vidí před sebou zástupy posluchačů, jejichž oči, srdce a ledví chce rozpálit; zdtirazňuje ve svých řečech vždy to, co má s naslouchajícím davem společného; užívá obrazti snadno pochopitelných a ptisobivých, otázek zarývajících se do duše jako šíp se zakrouceným hrotem, zámlk a přerývek až dramatických. Buberova slovesná činnost, která podle jeho vlastního vyznání má vyvrcholiti velkou knihou o židovství, prozatím došla nejvyššího stupně ve "Třech řečech o židovství" <" ° významu židovství pro židy", "Židovství a lidstvo" a "Obnovení židovství"): Buber řečník, Buber myslitel, Bu~ ber mystik předstupuje v nich v plné a lesklé zbroji. Pojmenuje-li se Martin Buber podle běžného označení filosofem sionismu, řeklo se o něm právě jen ptil pravdy; Buber jest mnohem, mnohem více. Se sionismem se sdílí ovšem o prudký a dtisledný odpor proti dnešnímu židovstvu. Neodmítá pouze výdělkářský materialism a ke každému kompromisu ochotný liberalism, jejž slovy i skutky hlásá velká většina západoevropských Židti ve velkých městech i na venkově, nýbrž láme hůl i nad dvojím vyhraněným typem, s nímž se obecně setkáváme u nejlepších Židti v devatenáctém věku. Jedním z nich jest romantický elegismus, odcizený přítomnosti a 0pakující si v citovém rozechvění všecku slávu Palestiny, všecko pokoření ghetta, všecko bludné odstrkování mezi národy; Zangwil1, Rosenfeld, do jistémíry i náš Zeyer a starý Kapper jsou literárními doklady toho typu. Druhý typ udomácněl mezi národy, opanoval novinářství, zasnoubil se s liberalismem, vytvořil idei asimilace židovské, čímž popřel židovskou národnost, jako osvícenským sloučením humanity a monoteismu usmrtil židovské náboženství. Projevoval se buď vše chápající a vše deflorující universálností nebo prolhanou ironičností 189