jsou z veliké části nepřetditými "hovory se smrtí": vychutnávají její opojnou hrůzu fysickou i citivou, dráždí se její blízkostí, aby si zvy§ovaly rozkoš života, velebí ji v ddsledném názoru ilusionistickém jako poslední pl'elud, k němuž možno se utéci - ale nikde nedovedou smrti vysvoboditi ze zakletého kruhu smyslového pesimismu. Otokar Březina zahleděl se do záhady smrti již záhy jasným názorem monistickým a pozdravil ji jako sestru a spolupracovnici života, přetřidovatelku hmoty a očišťovatelku ducha. jako dělníci ve službách tajemné Vůle a vynaložil všecky přesvědčivé dary svého obrazového umění, aby zpodobil, jak bolestná setba smrti mění se v chléb a květ života. I když se později Otakar Theer pl'iblížil poněkud tomu či onomu názoru, v podstatě zachovával svůj dualism. snaže se jej očistiti a zduchověti. Kniha "Úzkosti a nadějí", zahajující mužné období Theerovo, zastřena jest namnoze temnými mračny. jaká tábol'ívají nad údolím smrti; teprve v závěru protrhne husté ty chmury paprslek životní víry, jsa podoben stl'lbrnému kopí vítězného výboje. Překonává-li básník posléze přece temný pesimism. jest to jen proto, že s ním houževnatě a neodbytně zápasil; dospívá-li od smyslového nevolnictví na konec duchovního a mravního zhodnocení bytostí a vztahů. děkuje za to mužné opravdovosti. s jakou procházel pokušeními. s jakou je až do ledví prohlédal. rozebíral. osvětloval; zakotví-li v závěrečných skladbách knihy v myšlence života nekonečného a božského, dostáVá se mu této milosti odměnou za hodiny sebetrýznivých zkoušek. v nichž na všech rozcestích přírody i měst vyhledával masky smrti a popřával šklebiti se jejím prázdným důlkům do slavnosti květů. lásky a opojení. Tak dramatickou logiku má kniha Theerovy očisty, přísná i tam, kde z obrazu kypivé vitality přímo stříká rozkoš. mravně inspirovaná i na stránkách, které zpívají vlažné kouzlo ženy, stříbrnou gracii měsíčního svitu, me1odi.cký smutek rozloučení. Na architekturu •• Úzkostí a nadějí" možno pohlížeti s různých stanovišť, a hned ten. hned onen tlum jejich básní postoupí v popředí. ale jen poněkud pozorný pohled zjistí, že v ohnisku knihy stojí čísla, jejichž ústl'edním tématem jest záhada smrti. Čtou se ve sbírce básně, které jako by chtěly jen a jen zmoci temnou a děsivou dynamiku života. spíti se jeho hustým a zatrpklým vínem. uvědomiti si nelítostně veškeré slpžky a prvky spalovacího procesu, jakým jest lidské bytí, - a najednou zableskne v nich jízlivá kosa smrti; zrcadlo, stvořené 162