Jil do Theerovy chlapecké sbírky hedonistických veršů "Háje, kde se tančí", v nichl mladistvá pleť i naivní srdce, světelná příroda i polodětská společnost jásají snadností a spontanností erotického politku, veplul na okamlik letmý cíp černého závoje smrti, ale jen proto, aby básnický hoch, tonoucí al fanaticky ve hrách přítomnosti, odmítl veškerý vztah k její hrůze. V melodické próse, slabě zbarvené rozkošnickým helénstvím P. Louyse, sklání se milenec Narcis nad mrtvým tělem Lamíny, ústřední dívčí postavy "Hájů"; necítí jil k ní ničeho: .A nyní sedím u mrtvého těla, jel kdysi lilo. Ach, nechce se mi milovat je. V něm dohasly políbení a touhy a úsměvy a chvění. Přišla smta odnesla si je tam, kde ustalo proudění zářivých objetí. LaminaJe mi lhostejna, neboť nepřijde jil více ke mně a nedotkne se mne více svým loktem. Chválu livota zpívám, chválu muM a len, jiml dán svět k polívání." Jak prostoduché to pohanství, jel odvaluje se smrt prostě popříti 1 Úmyslně vylučuje ze svého okruhu právě ony motivy livotní., jel se měly státi nejsilnějším vznětem pozdější poesii Theerově: bolest a soustrázeň, neklidný zájem o tajemství a touhu proniknouti je, obrodnou sílu smutku a vznešenost smrti. Bylo třeba líti, aby se básník dohral poznání, jel jest protikladem nezralého primitivismu těchto "Hájů", a vskutku: stalo se trvalou ctí Otakara Theera, le hodnot myšlenkových i uměleckých docházel především vášnivým prolitkem, le obrazové i rytmické poznatky básníkovy se rodily vldy z plnosti lidské zkušenosti, le celý vývoj lyrického slohu jeho, i kdyl byl podporován literárním studiem, byl důsledkem empirického růstu Theerovy osobnosti. Odtud jeho hutná a přesvědčivá konkretnost, kterou se mu z mladých básníků nemohl nikdo vyrovnati, odtud livočišná přiléhavost jeho metafor nadaných pletí, svalstvem a krví, odtud i naléhavost jeho rytmů, nikdy Inepřejatých mechanicky, nýbd rostoucích ústrojně z potřeby bytostné . •• Výpravy k Já" nepřiblilují se krokem zvláště odválným a spolehlivým k záhadě smrti, ač nemohou jí jil negovati posunem tak naivním, jakého ulívá Narcis v •• Hájích". Čtěme děsivé narálky a sebemučivé nápovědi "Děsu štěstí", v básni "Mám chvíle", v •• Metamorfose", v "Pokrytecké panně", čtěme básnická vidění ve •• Zklamání" a "Transatlanticu" a vlďtme, jak, nečekána a netušena, přisedá smrt k hodům rozkošnického milence, třináctý host, jehož přítomností hasnou světla a oněmuJí hry lásky. Avšak smrt Jest v této knize něčím více nel hrůzou, 159