a nesobecké lásky davům lačnícím po slově. Avšak když vstoupil Syn boží s hor a niv prosté milosti do bílého pekla města. přitovaryší se k němu pokušení mnohem duchovější. setkané z nejjemnějšího ft nejstudenějšího éteru myšlenky. pokušení pochybnosti - a on podléhá. a umírá. zbaven božství. na kříži .•• Dnes ráno u Golgoty - ne pod křížem. to pod božstvím on padl. - jež nedovedl již nésti." Theerova •• Golgota", ač komponována důsledně na motivy z evangelia. ač psána hutným básnickým jazykem. vyváženým z plnosti Kralické bible. ač prozářena ve své střední části bílým jasem moudrosti a lásky českobratrské, není nikterak dílem koncepce křesťanské. Otakar Theer není vůbec básníkem křesťanství. V dalších náboženských skladbách své knihy jako by byl úIl!-yslně dbalo to, aby čtenář nezabloudil v tento omyl. Vyznává Boha transcendentního a vzdoruje tak všem nástrahám matného a zkonejšujícího panteismu. Odmítá starou mytologii. která uvědomovala si přítomnost boží nejsilněji cestou poznání hmotného a rozhoduje se pro náboženství, inspirované mravní bolestí. Leč to vše není křesťanstvím. Dávný milovník řeckl plastiky. který v •• Elegii" si vyvolal helénský svět bohů, polobohů a hrdin a ve "Faěthontu" vyjádřil svůj poměr k osudu a mravnímu řádu jazykem bájesloví Hesiodova. dovedl se ze své náboženskosti vyznati ďocela po řecku. v pindarovsky těžké a feidiovsky slavnostní ódě •• Žiji s Bohem a s bohy". Který motiv zaznívá nejmocněji z této teogonie fheerovy? Mužná oddanost do Osudu. byť zachmuřeného a hrozného. pozorné úsilí o dokonalost, zamýšlená touha naplnit své lidství tím, že básník žije v tvoření a v statečnosti - s Bohem a s bohy. Zde pohlížíme do myšlenkové dílny Theerovy. Nerozumíme všemu úplně jasně. leckterý obrys sochy mytologické tratí se ještě v balvanu mramorovém; ledacos z metafysiky jest pouze napověděno; ten onen obraz zaráží metaforickou odvahou. Vše nás přesvědčuje, že mluví tu básník. který nepracuje pouze o díle. nýbrž především o sobě. Ale spojení s Bohem, jež se mu od •• Monologu srpnové noci" jevilo cílem vývoje, jest dosaženo. Nezapomenutelný výraz tomu dal v duchovní písni vzdušného ševelu rytmického, prosté a hutné formou, takřka biblické v názornosti slova. "Život plyne jako sen - tomu. kdo se s Bohem spojí", počíná se ranní modlitba Theerova. aby vyznívala jímavou prosbou; "Boží duchu. poli lesy - vedmne. řidmne, pěsťmne. chraň I" Staré duchovní písně evangelické inspirace, jim! později bylo 156