s Bohem, a že tázavý, ano pochybovačný postoj, jejž zaujali k mravním a společenským vztahům člověka mnohonásobně podmíněného, ne~ zabránil jim, aby se oddali cele a bez výhrady nlzírání . a prožívání božského Absolutna. Ještě Macharova poesie, tak příznačná ·pro myšlenkové ovzduší za soumraku století ~ Čechách, rozbíjela své pyšné a vzdorovité stany pod nebem, v němž není Boha, a na půdě. odkud soběstačný hrdina občanského rozumu i pozemské vMe nevy~ sílá, ba necítí nejmenší potřeby vysílati modlitby. Nadobro jinou inspiraci má již rozjímavá lyrika Antonína Sovy: v první, starší své části děsí se a uniká ze světa, kde vyhynula nejen přítomnost. ale i milost božská, v druhé, kladné své půli. s jasností visionáře a s nedočkavou touhou chiliasty tuší, ba zjišťuje zrození nového božstva, které však nedlí transcendentně mimo svět, nýbrž skryto jest v mravní cele našich očištěných a omládlých srdcí. Dokonce pak v básnické mystice OtokaraBřeziny prosycuje světlá a silná přítomnost Nejvyššího jména každou visi zevního světa a každou úvahu o mravním poslání; obrazy, v které se básníku vtěluje poznání země i tušení hvězd, nejsou než znamení svrchovaného Jsoucna, a všesvětový řád mravních hodnot, do něhož myslitel pokorně vpíná své činorodé chtění, jest promítnutím tajemné Vůle. V hlubokém symbolu nazval Otokar Březina mystický svůj vztah k Bohu "poledním zráním";ano,natěchtovysokýchasamo~ tářských drahách slunce a myšlenky prožívá své polední zrání moderní naše básnictví. Z mladších našich lyriků, kteří samostatně pokračují v dráze pro~ kopané tvůrčími činy Sovovými a Březinovými, nevyrovná se Otakaru Theerovi žádný myslitelským i básnickým úsilím o proniknutí k záhadě božství a obrození se mravním stykem s ní; autor" Úzkostí a nadějí." "Všemu na vzdory" i "Faethonta" stojí dnes uprostřed uměleckých svých druhů jako vlastní metafysik pokolení pobřezinovského. Sotva to mohl kdo tušiti při jeho lyrických začátcích. Hlas sensací a hlas intelektu. o němž s pronikavou sebepitvou mluvl v předmluvě "Výpra'V k Já", nevodil kroků jeho zvědavého a smyslného jinošství ze začarovaného kruhu agnostického sensualismu; ozvala~li se někdy - tak v děsivě křečovitém výkřiku mužské pohlavnosti "Hallucinov)nl" - aŽ modlitelná touha po duchovém vykoupeni božstvím z okovt'\. tělesenství, byla to jen chvilková reakce čiv příliš napiatých. Nedů~ věra, kterou tehdejší Theer choval k historickým dtvarům víry v Boha, 153