pramálo. Poznání slunného jihu za pobytu v Italii vytvořilo krajinné pozadí, na němž se Vrchlickému rýsovaly nadlidsky mohutné, ale vášnivé postavy řeckých bohů a bohyň, k nimž vedle hlubokého studia antických básníků a jejich novověkých násl~dovatelů, zvláště Goetha, Shelleye a Leconta de Lisle, otevíralo mu cestu horouéně milované a neunavně prožívané sochařství helénské. Nelze ani zdaleka naznačiti, jakou VÝVOjovou drahou prošel Vrchlického vztah k olympské říši řeckých bohů, doplňované nepřehledným šikem polobohů, a Titanů, hrdin a démonů a pOjímané někdy v Homerově a Hesiodově ryzosti,jindy v dekoračním zrcadlení ovidiovském, sem tam i podle hlubokomyslného výkladu pozdních myslitelů starověkých - přes vítané a horlivé soupisy Jensenovy a Kubkovy chybí dnes i průprava k obsáhlému dílu, které by mohlo uspokojivě řešiti tuto složitou otázku. Zprvu - a zde opojná kniha meditační "Duch a svět" mluví nejpádněji - jest Vrchlického kult helénských bohů projevem oslněného a důvěřivého přírodního náboženství, které uctívá všude tvůrčí a plodné síly jásavé hmoty a ženině lásce i básníkově geniu pozdravuje věčné obroditele světa: proto Pan, věčný dech neunavného vesmíru, skrytý v tajích přírody a závratích léta, jest mu vedle kouzelné a slastné Afrodity bohem nejdražším, proto Orfeus, ztělesnění básnického nadšení, a Herakles, nositel množivé a výbojné mužnosti, vracejí se tak zhusta v jeho mladistvých skladbách, leč nechybí tu ani porozumění titanskému a promethejskému vzdoru, aniž básník, potud se důsledně vyhýbajíc~ záhadám mravním, se pokouší vyřešiti poměr svobodné vůle titanské a odvěkého zákona řídícího svět. V době, kdy se Vrchlický zapřádá do osudů rodu Pelopova, aby je zpracoval dramaticky v proslulé trojhře dokončené r. 1890, sestupuje pod kvetoucí a rozkošnický povrch mladistvého svého pohanství a nejprve ve sborové formě antické zamýšlí se nad záhadami řecké osudovosti, tragické nutnosti bolesti i smrti ve vesmíru. Ubývá-li v tomto období, ohraničeném zhruba oběma svazky "Zlomků epopeje" r. 1886 a 1894, po stránce slohově výrazové dityrambických básní plesajících z rozkoše bytí, lásky a tvoření, přibývá skladeb hutně výpravných a reliefně propracovaných podobizen bohů a polobohů, z nichž nejednomu do olympsky jasné tváře vtesalo dláto moderního znalce duší bolestnou vrásku. I výběr bájeslovných námětů se mění a šíří: k Afroditě, nořící se z vln pro slast bohů a lidí, druží se mlčenlivá paní podsvětí 149