V době, kdy se s národním životem nesměle probouzelo i české umění slovesné, náldela v západní Evropě oblast řeckého bájesloví k běžnému, ba samozi'ejmému statku básnické dekorace. V hravé lyrice požitku a rozkoše, v pastýřských selankách i v salonních kratochvílích, v celém tom drobném uměníčku rokokové urozené společnostičasto vystupovali bohové a bohyně řeckých jmen a starověkých motivů životních, ale ryze francouzského cítění. Naši první napodobitelé a žáci západního anakreontického básnění ze školy Puchmajerovy šli i v této věci za svými vzory, ale v tehdejším neumělém verši českém není při všech helenisujícfch pokusech a bájeslovných nábězích praničeho, co by se byť zdaleka dalo srovnati na př. s mytologickými sochami ve Šporkově Kuksu, kde české výtvarné umění baroknlho věku ztělesnilo tak mohutně svůj vnitřní, hluboký vztah k rozkošnickému Olympu. Vlastní české básnictví obrozenské, jež snaze o klasickou dokonalost se ústy Jungmannovými, Šafai'íkovými a Palackého rádo dovolávalo autorit i vzorů starořeckých, nezajímalo se vůbec o helénské bohy đ příklad Goethův a Schillerův, v jiných směrech tak směrodatný, nadobro byl tu ztísněn působností německé romantiky, která obracela zájem k dávnověkosti domácí a k původní tradici lidové. Křesťany bez antického smyslu plastického jsou naši oba klasicisté Kollár a Čelakovský; temným romantikem, jenž ani tuchou nedotkl se antického světa, jest jejich protinožec Mácha; a také ve skutečnostní oblasti pokolení Nerudova a Hálkova není vůbec místa pro bohy Řecka, již v duši učitele této generace, Jindřicha Heina, stále sváděli zápas s nazarénským názorem, sluč~jícfm ve vyšší jednotu křesťanství a židovství. Prvním skutečným Helénem na české půdě byl Jaroslav Vrchlický. Od knihy "Duch a svět" až po mysterium "Panthea", psané ne dlouho před osudným rozvratem, žil po třicet let důvěrně s řeckými bohy: někdy s epickou rozkoší milovníka bájí a pověstí prostě vypravoval - ale s úžasnou plností hutně názorného výrazu - jejich mytické osudy, přizdobené nejednou vynalézavou arabeskou; jindy volil je za vděčné symboly příležitostné a náladové své filosofie; někdy činil je naléhavými mluvčími osobních radostí, nejistot a muk a nejednou použil Olympanů, přioděných buď rokokově neb moderně, při rozmarných maškarádách, kdy z božské podstaty nebešťanií zůstalo 148