má srdečně rád, ztotožňuje se kamarádsky s ním, zpívá dobrodušnou chválu jeho prosté přirozenosti, jeho tělesného pobytu, jeho pudových samozřejmostí. Toť Ignát Herrmann, jenž ne'propadl ještě vychovatelské mravouce. jenž neresignuje, nýbd plesá, jemuž ubylo sentimentality a přibylo jiskry. Ignát Herrmann mladší otři generace názorem, rytmem, výrazem a především Ignát Herrmann, který neumí sice tak jadrně vypravovati, ale za to jest opravdovým básníkem lyrickým. Pověděl jsem, proč Fráňu Šrámka nepokládám vt'ibec za umělce ve vyšším a pt'ivodním smyslu slova, ale stejně dt'irazně chci říci. jak upřímně se podivuji jeho ryzímu básnickému nadání. Jest úplně z rodu Vítězslava Hálka, Viléma Mrštíka, u nichž básnická vloha, boží to dar nabytý a užívaný bez zásluhy a bez volného aktu, zt'istává neustále v činnosti, aniž ji provází umělecká inteligence. Čteme-li Šrámkovy větné a obrazové kaskády, hrnoucí se v barvách a záři úplně spontanně, bez obmezení. bez gradace, bez výběru. nezbavíme se dojmu, že tvo~ ření není Fráně Šrámkovi uvědomělým výrazem soustředěného chtění. nýbd rozkošným vzdáváním se, povolným podléháním jakémusi mimoosobnímu principu: on nebásni, básni to v něm. Bylo opravdu třeba hlubokého a bohatého lyrického zdroje, aby vznikla tato postava Mánina, lehounká. Hutkaná z řidčí, přeletnější látky, ze závolt'i, které vlály po všech větrech", sestra jarního deště a květnového paprsku, blíženka ptákt'i, kteří se pojímají ve vzduchu. zpívajíce a pak sedí na vajíčkách. obletováni vážkami a motýli. Její lehkost jest lehkost zvláštní hmoty, které právě kouzelník-básník odňal tíži a nesmí býti zaměňována s lehkostí snu a myšlenky. Toto mladé tělo. stejně pt'ivabné v dráždivém panenství, v oplodňujícím mu~ žově objetí i v požehnaném mateřství, zvedl taneční rytmus od země a unáší je. Ale - a v tom se Fráňa Šrámek ukázal básníkem ještě bo~ hatším a originálnějším - tato vlna tance a pohybu nezachvacuje v jeho románě pouze jedinou postavu nebo jedinou dvojici milenct'i. nýbd celý zástup veškeru ulici, lidi a věci; unanimism pohybové a životni rozkoše vlaje knihou. HJeho věc nebyla jen jeho věcí. byla věcí všech. jediný proud vzdouval a nesl všecky", praví Šrámek výstižně. V tom jest zvláštní kouzlo knihy, které strhuje a svádí, aby bylo za~ pomínánona její úzkou oblast názorovou a na její neumělecký postup improvisační; básník má čtenáře hned pro sebe. jakmile jej spustí do vlnění své pohyblivé a pravdivé skutečnosti. H Tělo" najde si dozajista 140