Zajisté, k tomuto typu román •• Tělo" (1919) opravdu nenáleŽí. Životní příběh předměstského kvítka Máni Švarcové, z ní! se stane 'koketní veselá dívka a pak krásná paní in!enýrová Koterová, předvádí se tu do široka od jejích krátkých, nepokorných sukének, d po chvíli, kdy protestuje u kasáren proti válce, která jí bere mu!e. Zka!eného prostořekého žabce z holírny, naplněné ovzduším operety, vystřídává postupně rozmarné, líbivé děvče, znající svou vábnost a cenu a vzdávající se proto hezkému a statnému muži sice z lásky, nikoli však bez rozvahy, pak bldená, hodně smyslná panička, která u vytržení překypující životnosti blázní s děckem i s mužovými kamarády a při dvojsmyslném dobrodružství mimoděk najde příležitost osvědčiti, že má v~dle půvabu také kus karakteru. Teprve v poslední válečné kapitole zaduje do knihy, kde dotud šumělo plesné a jiskřivé chvění rozehrané ulice na pražském předměstí nebo vlnila se vldně rozkošnická atmosféra mladé manželské lo!nice, útočná vichřice veřejného dění, ale i její divokou polnici přehluší nakonec vysoký výkřik ženského hrdla, vyraŽený zoufalou samičkou. Přeskakujíc rozmarně leckterou významnou zastávku Mánina života a zastavujíc se naopak se zálibou a na dlouho u té oné podružné episody, Šrámkovo •• Tělo" nezachycuje a nechce zachycovati souvislého Vývoje své hrdinky, nýbrž spokojuje se tím, že zaznamenává impresionisticky její příbt'hy, kterým ·se namnoze trpně nabízí tato primitivní osůbka, vyzbrojená pro život žádostivými smysly a nesmírně citlivou pletí, prudkou pohlavností a živočišnou něhou, zvláště však zdravým a přirozeným smyslem pro to, co ustavuje štěstí i rovnováhu samé a její rodině. Máňa Koterová, dokonalý exemplář předměstského ženství střední polohy, nahrazuje si tímto přirozeným životním smyslem vlastní morálnost, které se jí nedostává pro nedostatek volného života a pro přebytek živočišné tělesnosti, ji! možno nazvati dokonce nevinnou a rozhodně bezelstnou, dovedeme-li tyto vlastnosti přiřknouti vůbec předměstské oblasti, kde lidské, zkrocené • zvířátko jest hodně porušeno ve své pdvodní přirozenosti. Takto pohybujeme se v šestadvaceti kapitolách Šrámkova románu, přetékajících bezprostřední realitou, ve světě malých lidí, z nichž někteří jsou sotva narýsováni jiní, však teple prokresleni, že cítíme na tváři jejich dech a hmatáme přímo jejich pohyby. Ale pozorl Šrámkův svět malých lidí není tu ani pro nějakou zajímavost společenského přírodopisu ani pro mravní důraz soucitu či spravedlnosti: básník jej 139