koši vydral z' jeho zpěněných rtd výkřik odhalující samu prazáhadu člověčenství. Odhltzujíce přežilé a zádušlivé formy minulosti, měli do básnictví přinésti rytmus mladistvé krve, spád jarní řeky a útok větru s hor. Na úpadkové umění se zapomenulo, bílí barbaři ovšem hromadně nepřišli, ale kdo by mohl pochybovati o tom, že dncs jako předevčírem si duševní zdraví a rovnováha sil stále vymáhají vpád takového prudce mladého a divoce přirozeného živlu? Nikdo z našich umělcd není tomuto typu bližší než Fráňa Šrámek. Jeho tvoření, tryskající od začátku z přebytku kypivých sil a z horkého víru kvasivé krve, chtělo býti vždycky protestem přírody proti lžikultuře, pudu proti rozumovosti, smysld proti konvencím. Toužil zdravou nahotou vztyčeného chtíče často bouřiti šosáky a pokrytce, častěji osvobozovati odvahu v mládeži, nejčastěji rozmnožovati lásku k životu a smysl pro mravní svobodu. Dosti dlouho uchovávala si všecka Šrámkova literatura tento záporně protestní ráz. Volil si za hrdiny vyděděnce života, jejichž osud byljedinou křížovou cestou poplvaného lidství, ale vsazoval jim na zdravé čelo královskou korunu statečné opravdovosti. Přisedal na stupeň pranýře, kam běžná morálka vystavila zneuctěné proletářky lásky a, sypaje jim pod nohy červnové rdže, uctíval i v nich zneuznané ženství. Nabídl prudké své slovo, pohoršující licoměrníky právě tam, kde bylo až dětinsky nevinné, za ochranu vzdorovité touze po volnosti, která měla odvahu k anarchismu, k nezdolnému pohlavnímu pudu, spalujícímu se vžízni, v šílenství, v nemoci, k tuláckému odboji proti společenskému řádu. A přece v tom bylo více než pouhý protest. Nad branou starších prací Šrámkových mohlo státi jeho vlastní, výrazné slovo: Života bído, p~ec tě mám rád. Tedy přitakání životu, láska k němu, pohanský jeho kult, přese vše a všemu na vzdory. V posledních letech zmlká u Šrámka protestní tón, kdežto kladné chvalořečení života se zesiluje. Života rozkoši, jak tě mám rád I volá dnes a ovšem míní. zase především život smysld a pudd, pleti a krve, slovem nepokaženého lidského živočicha, který chce plně a radostně žíti pod jasným nebem pozemské svobody, v klidném teplu svého dneška jako přírody tvor a podstatná část. Fráňa Šrámek býval, neh tváříval se revolucionářem, a není jím již naprosto: stačí mu malé, animální štěstíčko, jaké jest zpravidla vyměřeno prdměrnémupříslušníku lidsk'ěho druhu, jen když se vyžije celým tělem od pokožky až ke dřeni kostí, a když v přirozené družnosti bude ho účastno co nej 137