Petrti neb i jízlivému kritikovi hercti a divadel Františkovi Peterovi; překypujícím žlučí a duchaplností, aby byly uvedeny jen masky neJvýznačnější. Ivan Olbracht zná a sleduje své herce a herečky v nejrůznějším osvětlení jejich řemesla, při studiu úloh, i ve zkušební síni, v šatně i na jevišti, odlíčené i přijímající ovace obecenstva při odchodu z divadla, ve srážce s ředitelem i napětí s kritikou. Leckde své dtivěrné zku!lenosti reprodukuje jen zběžně psaným a lehce ironisují .• cím referátem, který není úplně uveden v souhlas s lyrickým tokem hlavních scén románu. - I Novinkou v soudobém výpravném umění českém jest způsob, kterak Ivan Olbracht spojil s realistickým románem psychologickým romaneskní pásmo dějové, setkané na pohled z romantických překvapení a záhad: jest to jakési oživení napínavého románu dobrodružného. Tato temná oblast tajemství, hříchu a děsu takměř vstává z hustého a těžkého stínu, jejž Jan Veselý za sebou vleče: len zcela zvolna odhaluje se Jiřímu Jeseniovi a s ním i čtenáři minulost Janova a jeho osudová vina. Toto postupné a pomalé rozhrnování tajemné záclony udržuje napětí v knize a svědčí o velíce obratném strtijci výpravných efektů; dozajista by bylo komposiční jednotě nemálo posloužilo, kdyby tato metoda byla zachována až do konce. Na místě toho týž hrabě Triste, jemuž uloženo programově přednésti celou Olbrachtovu filosofidobra a zla a zároveň dialekticky vyvrátiti materialistické nauky svého protichtidce, ředitele Toufara, právě se odmlčevšího, poví Jeseniovi na ráz celou prehistoríi zločinu Jana Veselého. Zde, na sklonku dějově přetížené kapitoly šesté ("Nad naši sílu"), zřejmě ochabla kom po si ční jistota romanopiscova; jinak by nebyl těsně vedle sebe postavil dvě tak schématické postavy, jako jsou ředitel Toufar a hrabě Triste, a sám by si byl uvědomil, že náleží-li Toufarova beznadějně hmotařská a mechanická pavěda před Jeseniovo sebevražedné rozhodnutí, přísluší Tristovo duchové a mravní evangelium víry, naděje a lásky rozhodně za toto rozhodnutí, vždyť Toufar nepovídá vlastně nic jiného než co ohrožovalo Jeseniovu mysl v nejtemnější době krise, jako strašidla zlíhnuvší se ve vlastním nitru, a obdobně Triste jest výrazem jistot, kterých se Jesenius sám dotrpěl a domiloval. Možno, že pokusnému úsilí formálnímu bylo by se dokonce podařilo komponovati děj tak, aby obojNieus ex machina, Toufar i Triste, zmizeli. Arciť tato dialekticky strohá antitesa obou vyvstala ve slovesné dílně 135