pt"otiválečné, kdežto vět"ný a myslivý Čech Jiří Jesenius, shledávající etapu všelidské spmvedlnosti ve vítězství nám dní humanity české nad státním násilím get"mánským, najde si cestu k československým legiím ve Ft"ancií. když byl po měsíce těžce strádal bezmocností Čecha viíči bvavé tt"agédii obklopující a pokořující jej; před ním položí za českou věc život jako mladý přítel, vědecký idealista doktor Samek. bohatÝt" remešský. Válečné osudy a zkušenosti všech těchto postav jsou podány leda ve zkratkách a nápověd ech a patrně bylo v pláně Ivana Olbrachta viíbec, aby do jeho divadelního románu zaléhala světová válka pouze nepřímo. Přes to vloženo do knihy dvoje suggestivní líčení jejich' ht"iíz, prvé když Jesenius v letní zavilé Vídni pt"ožívá vypuknutí války. dt"Uhé. když mu herec Částka přichází z přísného názoru povědět o děsu zák opií a obvazišť: také zhuštěně podaná episoda o válečném t"ozvratu manželství architekta Šupicha, tohoto •• hnízda v bouři". má dokumentární barvu a ovzduší. Celkem vymyká se "Podivné přátelství herce Jesenía" slovesnému typu, kterému plně přísluší označení románu válečného, protože válka tu není vlastním tématem, nýbrž jen dějinným pozadím osudií, nesoucích plné zdiívodnění v sobě samých. Za to vynaložil Ivan Olbracht mnoho uměleckého úsilí na to, aby jeho kniha nesla se ctí titul románu divadelního. Její tři přední postavy, Jiří Jesenius, Jan Veselý a Klára Brožková, pohybující se mezi trojím typickým a co nejkonbetněji vystiženým prostředím divadelním. kočující společností venkovskou, pražskou scénou předměstskou a Národním divadlem; v Jiřím a v Janovi poznali jsme již představitele obou krajních pólií hereckého umění, v Klárce pak pastelovou, avšak pevnou tužkou kt"eslený prototyp diletantky, po vysokém mravním smysle Goethova Viléma Meistra: i ona jako bál Saul vyšla hledati oslic otce Kissa a našla království. Kolem těchto tří protagonistií hereckých hemží se pestrý amšný zástup divadelní, při jehož vystižení postřeh ostrý až ke karikatuře slouží stále zámět"iím skladné typisace : ne jednu karakterístickou figut"U, nýbrž povahovou tresť celé řady postava karakterií nalézáme v takovém předměstském řediteli Griinovi nebo ilusionistickém vysloužilci herci Robovi. v takové smyslné basavic~ těžké erotické viíně paní Ludmile Skřivanové neb v stařičké zachovatelcehuditelské tradice na jevišti paní Kalmanové, v takovém velkopanském tragédovi Národního divadla se lví hřívou Emanueli 134