stranách, šlo K. M. Čapkovi-Chodu o něco více než o pouhou životní a smrtelnou tragikomedií ústředního hrdiný, básníka a korektora Antonína Vondrejce. Chtěl-li v "Turbině" do široka a zároveň dopodrobna zpodobiti rozklad pražského prilmyslnického a obchodního měšťanstva na rozhraní století, usiloval v "Antonínu Vondrejcovi" zřejmě o to, aby vytvořil románovou kroniku literární a umělecké bohémy v Praze ze sklonku let devadesátých a proto obklopil svého ztroskotávajícího se a hynoucího reka pestrým a mnohohlavým zástupem podivínských a rázovitých, směšných i ubohých, pitvorných a komických postav spisovatelil, novinářil, učenců a výtvarníků. Nejsou to však typy. Priiměr, pravidlo, běžný případ nezajímají ani Čapkova neúnavně pozorujícího oka ani jeho stále přetvářející obraznosti: pozornost jeho počíná se teprve tam, kde jednotlivec, od přírody vyjímečně utvořený, vyšinul se z kolejí zdravé pravidelnosti. Postup, jímž se Čapkovo útočné a pružné péro zmocňuje románové postavy, není jednoduchý; vede je při něm zřejmě karikaturní záliba a tragikomické nazírání na život. Východiskem bývá zpravidla neobyčejně ostrá a výrazná malba podobizny, takže chvílemi i poznáváme modely ze svého společenského okolí: někdy řízen jest portrétistilv štětec shovívavou tl teplou zálibou pro zpodobovanou postavu, častěji však prozrazuje se polemik ze záliby, jenž čím své objekty zná pronikavěji, tím s menší šetrností zachycuje jejich význačné a nápadné rysy. Neudrží se dlouho a od podobizny přestoupí ke karikatuře; tak prudce vyhání některý znak, jenž na první pohled ladí komicky, kdežto. sledován déle a promyšleněji, jeví se pramotivem vnitřního rozporu, ne-li přímo osudného rozvratu svého nositele, K. M. Čapek sám opětovně varoval, aby čtenáři nepokládali jeho knih _a "romány klíčové" a marně nehledali kolem sebe jednoduchých modelil jeho figur; měl v tom úplnou pravdu. Každá jeho postava, budiž sebe grotesknější a výlučnější, zakládá se na několika zkombinovaných předlohách, na něž jsou sneseny rysy z rilzných středisek životních, z rilzných ovzduší kulturních, z různých úseků časových - odtud přímo barokní a přeplněné bohatství karakterisačních jednotlivostí u tohoto fabuli sty vzácné vynalézavosti; některá figura jest až překreslena a přestínována. Uhodnouti, kdo dal Čapkovi základní rysy pro Vondrejce, kdo se skrývá za Láďou Čahounem, Randou Lonským, redaktorem Hejholou, trojd.bktorem Freundem, gynaikologem drem. Gotoldem, slavným 118