s odsouzencem, ale kolikráte uprostřed výbuchů její východní prchlivosti, její pouliční vulgarity, její pověrečné hrůzy atavistických kořeml poznal, že tato žena jej opravdu miluje. a to láskou, která. podle slov největšího básníka jejího plemene, jest nad smrt silnější! A zde, tuším, jest skutečná tragická krása Čapkova románu; zde také důvod, proč "Antonína Vondrejce" stavím nad bravurní "Turbinu", Hnusem a kalem, trapností a frivolitou, pitvorou člověčenství a ssedlivou animálností uprostřed scén, které se zdají pustou fraškou u lože umírajícího, vytřeštěným davem maniaků a ubožáků dobírá se tato kniha v nejedné partii roztříštěná a jinde neúměrně přeplněná. hlubokého poznání, že člověk přece není osamělou náhodou uprostřed nelladálého shluku osob a věcí. Cosi jej vykupuje z tohoto nesmyslného zmatku nespojitého a nevysvětlitelného dění - hluboký, neodčinitelný a nepřehlušitelný vztah k těm, kdož jej opravdu miluji. Toto poznání teprve dává výk\ad a jakési ospravedlnění Vondrejcově osudné erotice, jež v něm porušila básníka, pohřbila myslitele, a tak dojista pohrobila vyšší část jeho bytosti. Uvolnila však jeho lidství, dala mu porozuměti odvěkému hlasu pospolitosti mravní. Tuť očista Antonína Vondrejce. třebaže se také děje in articulo mortis. Pro čtenáře, kteří nedovedou vyčísti této bolestné mravní filosofie z poměru Vondrejcova a Annina a kdo jí nepochopí ani ve vztahu nočního redaktora Hejholy ke ztroskotanému korektoru a básníku. napsal K. M. Čapek svou předposlední kapitolu, hrdinovo nocturno s j~ho zemřelou matkou, německou selkou od Horšova Týna, která si přijde pro syna, aby dovedla ho do končiny, kam Annin hlas úpěnlivý a vábivý sice doléhá, aniž však Vondrejc již rozeznává, od koho pochází. Nebyla to ruka nešetrná. která se zde dotkla poslední záhady života a smrti, odhalujíc alespoň maličký cípek clony. Nepohrdejte tou rukou, že na ní ulpělo mnoho pozemského rmutu a prachu; neodvracejte se od ní proto, že její nehty jsou rozhryzány patrně z děsu a úzkosti nad tragickou komedií lidskou; neštiťte se jizev pozůstalých po zraněních a otravách při pitvě pokažených těl! Tedy ruka dělníka. či básnického vášnivce nebo dokonce lékaře a anatoma? Nedovedu toho vyjádřiti jedním slovem; patrně má něco od každého z nich. Ale jak jest to ruka podivuhodně vlažná a při tom citlivá! To proto. že dlouho ležela na bušícím lidském srdci. V dvojdílné skladbě, jejíž děj košatí a větví se téměř na devíti stech 117