důkazu krásného patosu; demokratické svědomí zasedlo na soudnou stolici nad výsadami urozených diplomatů a vládnoucích plemen ; zdravá nesentimentální smysl pro slovanskou vzájemnost, jejž Masaryk ode dávna stavěl proti neskutečnému panslavismu domácímu, proteplil obranu našich jižních bratří. Tol psychologické kořeny Masarykova slavného vystoupení v trojím procesu, záhřebském, Friedjungově a bělehradském Vasičově, od nichž vede přímá cesta do Sarajeva. Když osvoboditelské výstřely Prinčipovy rozpoutaly světový požár, jehož blízkosti Masaryk již dávno se dohadoval, vytušil, oč národu našemu a pro náš národ jde. Pochopil, že právě my, dědicové nepomštěné Bílé Hory, nesmíme zachraňovati Rakouska, když většina vzdělaného světa a uprostřed ní naši nejlepší přátelé na západě volají: écrassez ľinfiimel Nepochyboval ani chvíli, na čí straně jest v světovém zápolení místo národa, jehož reformační a probuzenské dějiny ukazují nepřetržitě k humanitě a k demokracii. Schopen až do šedin pronikavého vývoje, prošel drahou Palackého, vedoucí od federativního austroslavismu až k mužnému slovu pronesenému po zavedení dualismu: Byli jsme před Rakouskem a budeme i po něm; jako pravý dědic srdnaté přímosti Havlíčkovy vyvodil odtud nejkrajnější důsledky. Pocítil, že nyní jest na čase dáti závěrečnou odpověď na českou otázku: dovršiti národní obrození politicky a odčiniti Bílou Horu; bylo třeba zličtovati s Habsburky nadobro. To nebylo možno, dokud setrvával Masaryk v Čechách sevřených vojenskou i politickou zvůlí i odebral se jako kdysi Komenský za hranice, aby tam v míře stonásobné konal to, co bral na sebe obětavě již doma: poslání agitátora a řečníka, novináře a diplomata, vůdce zástupů a organisátora drobné politické práce; jest snad více než náhodou, že tuto činnost zahájil v ienevě slavnostní promluvou po boku Denisově o jubileu Husově - věky podávají si ruce. Zbývalo však učiniti ještě jeden krok, který právě pro humanistu Masarykova směru nebyl věru snadný jako nebyl bez obtíží pro sourodou mu Ameriku: zličastniti se aktivně války. Ani zde neocitl se prošedivělý emigrant před otázkou, která mu byla cizí a nová; právě naopak. Již v praktické filosofii kladl posluchačům na srdce, aby doplnili Chelčického Žižkou a spojili oba ve vyšší jednotu dokonalého češství. Před léty v osobním rozhovoru v Jasné Poljaně hájil proti Tolstému názor, že zlému dlužno odpírati vždy a všude. Vyhlásily-li 96