kám vlastenecké dávnověkosti, klestí cestu k porozumění pravé dějinné velikosti naší. Byla to zkouška ohněm, v níž se poznávají drllhé kovy: povahově vytříben vyšel Masaryk jako vědecký vítěz z plamemi a dýmd rukopisného boje, který by byl v rukách Gebauerových a Gollových zd stal pouhou záležitostí odborně vědeckou, kdežto Masaryk pojal jej jako ohnivý křest národního karakteru. Tíž, kdož jej pro své chatrné poznání naukové a předsudky vlastenecké tradice vyvrhli se slavnostním patosem z národa, uznali záhy za dobré požádati ho za politické spolupracovnictvf. Jen krátce trvalo Masarykovo první parlamentní pdsobení na počátku devadesátých let, v táboře mladočeském po boku Kramářově a Kaizlově, ale není pochyby, že již v něm shlédne dějepisec kořeny budoucí jeho politiky: úspěšný řečník a debatér v parlamentě všímal si balkánských otázek a kulturních problémd v Rakousku; vytkl lživou schátralost vídeňského liberalismu a nemravnou panovačnost Maďard; usiloval o to, aby politika byla osvobozena z područí výsadní diplomacie a naplněna duchem demokratickým. Miloval politickou činnost jako nejvyšší uskutečnění mravnosti individuální i veřejné; ctil v ní vědecký základ i možnost soustavné drobné práce; ukazoval se tu spíše učitelem a buditelem než virtuosem velkých slova lesklých úspěchd. Dočasným ústupem s politického jeviště tehdy končí se období Masarykovy mladosti, a třebaže právě dokazuje pokrokové hnutí, jak hluboce profesor praktické filosofie pdsobil i na onu část mládeže, která se ho zříkala, přece odcházel do dobrovolné samoty myslitelovy s pocitem, že se mu nezdařil pokus naplniti stárnoucí formy veřejného života českého mladým a svěžím obsahem. Nastala požehnaná léta myšlenkového soustředění a sestupu ke kořen dm. Pronikavý filosof dějin, zanícený etik, a ddsledný vyznavač náboženskéhoídeálu, ale i starostlivý vlastenec typu u nás neobvyklého, stavějí se tu v jediné osobě před český národní problém, pravou to hamletovskou otázku našeho bytí a nebytí. Křesťanský positivista, věřící v osobního Boha i v individuální nesmrtelnost duše, především však ve svrchované náboženství humanity a demokracie, nacházel smysl českého vývoje dějinného v naší reformaci, hlavně v bratrství. Jako ideový žák Palackého, který však podle sklonti svého rušného a ptudkého temperamentu miloval ještě vřeleji politického buditele a moderního novináře Havlíčka, snažil se dovoditi, že národní obrození pokračovalo vědomě v díle české 92