aktuální než Neruda. Žádal si, jako oba starší umělečtí zpravodajové a soudcové, aby umění objímalo celý život a vznikalo z jeho plnosti; odtud u všech tří ona opravdovost a naléhavost kritického soudu, ona nechut k Qouhé hračkářské virtuositě, onen zájem o všecky stránky uměleckého tvoření až po drobný umělecký průmysl a výpravu diva~ delní. Miroslav Tyrš měl stále před očima ucelený a uzavřený ideál životní harmonie a obrážející ji výtvarné krásy, dávala mu jej antika a částečně i vlašská renessance, takže normativní jeho krasověda opírala se o vzory a zásady velmi určité. Jan Neruda, jenž spoléhal mnohem více na intuici vychovanou zkušeností než na soustavná studia kraso~ umná, byl duch o mnoho modernější a v uměleckém nazírání širší: oddaný syn a věrný sluha své doby toužil po umění, jež by rostlo z ní a do ní se vracelo bez přítěže tradiční, hledal na jevišti i v obrazárně díla naplněná duchem současné skutečnosti a vykládal si často z to~ hoto hlediska i velké výtvory minulých období vývojových. Nebyl při tom arciť zcela důsledný, propadaje občas eklekticismu a jindy epigon~ ství li čině namnoze ústupky zvláštním opožděným poměrům českým. Jan Líer stojí takřka uprostřed mezi Nerudou a Tyršem. Jako Neruda jest věrně a pevně zakotven ve své době, miluje ji, čerpá z ní nejsil~ nější podněty a nemíní nikdy v nějakém archaismu, obvyklém v umě~ leckých otázkách na př. u Zeyera, opustiti její půdu. Ale přece upírá devatenáctému století jak jednotnou zaokrouhlenou kulturu, tak i ce~ listvost osobitého slohu uměleckého a radí proto, abychom nedostatky své současnosti hojili co nejvydatnějším zřetelem k tradici věků umě~ lecky plodnějších. Znovu a znovu vyzývá Líer k uměleckému eklekti~ cismu, danému domnělou neslohovostí našeho věku. "Nikdy ještě ne~ vykazovaly dějiny evropského umění takovou mezeru v postupném vývoji, takový nedostatek všeho stylu, v němž by se typicky obrážela naše doba, tímto stylem všechny své umělecké emanace odívajíc. Trá~ víme z uměleckého fondu, jejž nám zanechaly věky minulé; neboť svého fondu nemáme." "Provádíme tedy rekapitulaci všech slohů, a proto všecky jsou oprávněny a krásny." "Tyto studie vytvořené ve století beze slohu, bez víry a bez vykrystalisované společnosti, nemají a nemohou míti rozhodnou, neUčeně vniternou tendenci, naši dobu a její ráz v evidenci udržeti, ku plné platnosti karakteristického výrazu při~ vésti; podávámeť umělci tak málo vábného a tolik zrůdného, že jest mu stále utíkati se ke kastalskému prameni a sujetům starých věků. 85