vždycky spokojená soběstačnost a samolibé sebezrcadl~ní obmezené malosti. která nevidí přes špičku svého nosu a netouží ze svých čtyř stěn nakouřených teple dusivým kadidlem chvalné fráse: sem s molierovskou trestající komikou, sem s bezohledným zrcadlem gogolovským. sem s lierovskou protiměšťáckou satirou! Samostatnou odrůdou obmezené samolibosti byl Lierovi pedant. jemuž se nejlépe zalíbilo v úloze sudílství a mravokárnosti. Hrd na svou svrchovanost, opíraje se o německé doktrinářství krasovědné, naplněn až na kraj úst mravnostními předsudky opanoval pedant. nejčastěji v sutaně kněžské neb šosatém kabátě profesorském, pole v kritice literární; Lier jej tam označil s jedovatou účinností jakožto "fyloxeru novočeského básnictví". Sám, temperament naveskrze umělecký. konal po léta s rozkoší a se ctí úkol kritický, a znal tudíž z důvěrné blízkosti to, čeho k posvěcené kritice nezbytně třeba: láskyplné a vděčné oddání se umělci a dílu, ochotnou vnímavost pro svérázné zvláštnosti výtvoru i původce. nepředsudnou touhu po poznání a pochopení. vždy svěží a mladistvý dar vcítiti a vmysliti se. Jak neměl se rozhorliti na české a moravské pedanty. kteří ke knize usedali s brýlemi estetických i mravoučných doktrin. ale bez jakéhokoliv vnitřního zpříznění a osobní potřeby. kteří slovíčkařili a konali kázeňské konference se záminkou literárního rozboru. kteří zaměňovali kritiku za mentorování? Měl se rozhorliti méně než básnická hlava lumírovské školy, Jaroslav Vrchlický, jenž si ulevoval jízlivými invektivami a útočnými bajkami ve verších? Lier i Vrchlický. stejně jako Sládek a Zeyer nezachovali se dojista s historickou spravedlností ke kladným stránkám t. zv. moravské kritiky z •• Hlídky literární" a "Literárních listů" a často projevili vedle osobní podrážděnosti i přemíru před pojaté nedůvěry. kterou zpravidla chová spisovatel tvořící k spisovateli posuzujícímu; kdoby však směl očekávati historickou spravedlnost tam, kde odpůrce neměl předem ani spravedlivosti taktu a vkusu? Ostatně Lier někoiikráte zevrubně vyložil. proč se tak rozhoduje na "révokaze" českého slovesného umění. Přeceňuje poněkud vliv kritiky na obecenstvo. obviňoval odmítavé a povýšené posuzovatele domácího písemnictví. že odhánějí čtenáře od knihy a svádějí jej k lhostejnosti. Žádal pro literaturu a pro umění vůbec v české veřejné kultuře zcela neústupně místo nejpřednější a v naprosté shodě s přáteli z "Lumíra" zavrhoval. že úspěchy politické, rozkvět hospodářský. ruch průmyslový. byly nad 83