respondenci let 1875-1876 nacházíme několik dokladů. Vlivem Podlipské jal se Vrchlický dívati již tenkráte na vážnou, věcnou kritiku na př. Krásnohorské a Zákrejse, nebyla-li přímo panegyrikem, jako na zlovolnost pedantů, což později se stupňovalo v dráždivost a nepřístupnost až nepochopitelnou u takového znalce literatur. A jak špatně posloužila autokritice Vrchlického bezmezná chvála Podlipské, o tom mluví v srpnu 1876 příklad vysoce poučný. Dne 2. srpna přicházejí k básníku z Veltrus slova »Když jsem čtIa Kříž Božetěchův (zařazen do »Mythů"), byla jsem odhodlána Vám říci, že bych orodovala za každé slovo a prosila Vás, byste nic neobětoval"; na to 4. srpna přichází v listě Vrchlického poznámka: "Abych něco měnil neb pracoval znova v básni mající skoro 500 veršů, nezdá se mi." Opakuji: vina tragickál Budila-li Sofie Podlipská v mladém příteli takto soustavně a naléhavě víru a důvěru, nebyla to nikterak jen víra a důvěra ve vlastní básnické nadání a poslání. Léčila jej ze skepse vůbec, a za jejího vlivu propracovával se Jaroslav Vrchlický vůbec od pesimistického zoufalství nad slabostí lidského poznání a nad neproniknutelností posledních záhad vesmíru, zazděného do kletby hmoty, k názoru kladnějšímu, jehož dávnou vyznavačkou byla právě myslivá přítelkyně. Tvůrčí deismus a účastné i dělné humanitářství jsou dvě hlavní síly, oživující nyní společné přesvědčení Vrchlického a PodIipské; idea nekonečného a nepřetržitého vývoje člověčenstva k vyšším formám poznání i cítění prozařuje jim dějiny kultury a náboženství. Pěvcem tohoto postupného vývoje k světlu a dobru stává se teď uvědoměle Vrchlický, kterému nedostačí od italského období již umění zlomkové a subjektivní, ale jenž se rozhoduje vytvořiti cyklické dílo básnické, zobrazující symbolem, výpravnou i refleksivní formou evoluci lidstva. Zde rodí se smělá myšlenka"zlomků epopeje", jejímiž prvními články jsou právě promýšleně koncipované knihy "Duch a svět", "Symfonie", "Mythy", vzniklé na vlašské půdě i v Praze hned po návratu z Italie za přímé inspirace Sofie Pod lipské, která zcela jasně prohlásila v listě z 25. dubna 1876: "Mám lidstvo stále co jedinou rostoucí bytost na očích." Vydavatelkorespondence.F.X. Šalda, vúvodní studii položil zvláštní důraz na literární přerod lyrika »Hlubin" a "Snů o štěstí" v rhapsoda »Ducha a světa" i "Symfonií" a dovodil přesvědčivě. že osobní působení Podlipské dokonalo ve Vrchlickém převrat, způsobený vlivem 71