zení a ozdravění. Novým skvělým dokladem očistně léčivého umění této veliké a lahodné básnířky srdce jest její korespondence s Jaroslavem Vrchlickým, která ulamuje hrot paradoxnosti tvrzení, že, kdežto u jiných spisovatelů se zpravidla čítají dopisy, aby lépe bylo porozuměno výtvorům básnickým, u Sofie Podlipské se budou povídky, romány a aforismy čísti jako doprovod jejích listů. Korespondence Vrchlického se Sofií Podlipskou se počíná v Maraně u Vignoly nad říčkou Panarem, odkudž se básník na podzim přestěhoval do přístavního Livorna; tam březnem 1876 jest Vrchlického vlašský pobyt ukončen. Vychovatelské a tajemnické místo u hraběte Montecuccolí-Laderchiho neuspokojovalo básníka příliš; teprve v noci, když byl se svým chlebodárcem dohrál obvyklou partii šachu a mohl se uchýliti do samoty, cítil se celým člověkem, také samotářské potulky, jmenovitě na břehu jižního moře, které se mu stalo mocným dárcem inspiračním, značily pro Vrchlického životní klad. V nočních chvílích, kromě hoiných dopisů Sofie Podlipské a bratru Bedřichovi, vznikaly první překlady z italštiny i básnická díla ve formě lyrické~ výpravné, dramatické, ano i pokusy o povídkovou prósu, dosti ojedinělé v slovesném tvoření Vrchlického z mladších let. Přísní klasikové vlašského verše, moderní pesimista Leopardi a středověký mystik Dante, které tehdy Vrchlický na jejich rodné půdě tlumočil po česku, byli mu dalšími vůdci k velikosti, nepodmíněné dobovými směry a módním vkusem; vedli jej k monumentálnosti a odvraceli od německé lyriky pogoethovské, jež málokdy básníku popřává veliké linie, plastického vrhu. plného dechu. Zatím co čtenáři v Čechách nacházeli dorůstající umění Vrchlického v právě vydaných, ale poetou samým již překonaných "Epických básních", vznikala díla nová v záměrech i provedení; netoliko krajinomalby a intimní dumy "Roku na jihu", ale i refleksivní a bájetvorné básně, seřazené později do svazků "Ducha a světa", "Symfonií" a prvních "Mythů", rodily se na vlašské půdě. Jak smělé si Vrchlický vztyčoval cíle, jest patrno však zvláště z obou representačních děl tohoto období, z mysteria "Eloa" a z "Vittorie Colonny" - odvěký dualism dobra a zla v skladbě oné, kruté napětí mezi umělcovým tvořením a jeho lidskou žízní po štěstí ve fantasii této bijí křídly o oblohu, a současně pokouší Vrchlického třetí závratný plán, podati v "Julianu Apostatovi" syntesi křesťanství a helenismu, a to dokonce ve tvaru scénickém, jehož potud neovládal. 62