jsouc milenkou mu svatou jako Peri, s níž celoval se Antar v pouště klínu. I Starého motivu využito tu zcela nově, při čemž Pavlova skepse z "Posledního jara" doznává významného korektivu: i když milostná vášeň, praví tu básník, jest jen prchavá, nestálá, ilusivní, přece jest na světě láska, již možno přirovnati k věčnému a neměnnému citu "svaté milenky" Peri, láska to k celku nadosobnímu, ke společenství rodovému a pokrevnému, k národu a k Slovanstvu. Čím Svatopluku Čechovi přibývalo let, tim více ustupovalo u něho hnuti individuální lásky kořenů smyslových abstraktnějšímu vztahu ke kolektivním úsobám, vztahu to, v němž citové posvěcení se co nejtěsněji stýkalo s uvědoměním intelektuálním: jeho Peri unikaly z okruhu lidského stále vzdušněji do duchových říší idealismu vzletného, ale málo srostitého. V tomto zrcadlení nabýval Antarův příběh s Peri smyslu úplně nového, leč básník zatím zakotvil tak pevně a trvale v půdě domácí, že naprosto již nemínil promítnouti některý ze svých životních vztahů látkou východní. (1919) 56