kowského; nejeden spojující člen dějový jest vynechán. takže postup vypravování stává se poněkud nejasným; psychologické pohnutky Antarovy i sličné Peri jsou značně posunuty. Na rozdíl od Senkowského i staršího zlomkového zpracování Čechova. za to však ve shodě s původní tradicí arabskou. jest Antar především proslulý pěv.ec. jehož píseň "tajemná i žalná" daleko široko okouzluje a plní posluchače touhou; válečné hrdinství jeho naopak ustupuje do pozadí. a také o Antarově pohrdání lidskou společností. jež ze Senkowského převzal do úvodu svého staršího zlomku. tentokráte se Čech nezmiňuje ani slovem. Pronásleduje v písečné poušti gazelu, nezranitelnou kopím lovcovým, ocítá se Antar náhle v pohádkovém městě z faty morgany, tiše obývaném duchy; když vstoupí do paláce vybudovaného z draho-kamů. oslňuje jej hudebným hlasem překrásná kněžna duchů, koří se mu pro jeho písně a nabízí mu všecku slast. míní-li i on ji milovati nekonečnou. věčnou láskou. Ježto na rozdíl od pověsti Senkowského Antar k sličné Peri nepřišel jako její osvoboditel. nemísí se do citu lásky u královny duchů vděčnost. nýbrž milostné roznícení jest obměnou za okouzlení poesií Antarovou. Jest to spíše než v duchu arabském myšleno v tradicích romantického zbožnění toho. "kdo v zlaté struny zahrát zná", k němuž se ve stopách svého učitele přiznávala ráda básnická pokolení pohálkovská v Čechách; neporušilo to nikterak celkové osnovy romance. nýbrž vyjímá se naopak velmi dobře v ústech samolibého veršovce Bohumíra Vlny. který si přeje. aby se mu za výkon básnický dostalo milostné přízně dívčích posluchaček. Ježto tohoto zdůraznění básnického povolání Antarova u Senkowského neshledáváme. jest patrno. že Svatopluk Čech se o svém hrdinovi poučil i z jiného pramene; k tomu stačilo si přečísti pěkný informační článeček v Riegrově Slovníku naučném. Sotva lze však připustiti. že romance získala vypuštěním troji formy oné slasti. kterou úplně ve smyslu mravní moudrosti mužně didaktického východu mocí Gjul-nazary okouší u Senkowského Antar; u Čecha nabízí mu Peri ihned "lásku duchů. hlubokou, věčnou, bez mezí". a rek-básník, zřeknuv se úplně cítění pozemského. přijímá nabídku a oddává se milování s duchovou královnou. Tento jeho pobyt v náručí Peri a v městě faty morgany valně připomíná Tannhiiuserovo prodlévánf ve Venušině hoře, jak líčí je známá báseň Heineova. na niž .Svatopluk Čech navazoval již v "Adamitech". a podobně jako šlechetný 52